Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford på Hybrid-kjøret I New York, på bilutstillingen, viser Ford en hybrid-utgave av sin produksjonsklare Escape SUV. Det sies at det ikke kommer til å vare lenge før denne modellen også er i salg i Europa som Maverick Hybrid. |
||||||||||||||||
Ford har lenge sagt at de jobber hybrid, at Escape blir den første utgaven og at etter den vil det ikke vare lenge før de har en familiesedan med den samme drivlinjen. Hva de ikke sa, men som blir stadig mer tydelig, er at i hvert fall Escape, som selges som Maverick i Europa, også skal markedsføres på vårt kontinent med denne drivformen. Kanskje i løpet av inneværende år.
25-30.000 årlig er salgsmålet på USA-utgaven, fortalte de ved avdukingen i New York. Den vil da bli deltaker i et marked som endte på 36.000 biler – av de forskjelligste størrelser, i fjor og som ventes å øke til 58.000 i år Men globalt er utsiktene mer spennende. Toyota, en av hybrid-pionerene, sier at de regner med et globalt salg på 300.000 i løpet av fem år. Ford har koblet en 2,3 liters bensinmotor til en 300 Volts batteripakke og forteller at selv om man bruker den fulle V6-aksellerasjonen vil denne modellen allikevel kutte kulldioksyd-utslippene med 50%. Men det er et spørsmål om ikke Toyota kommer med en bedre. Selv om Ford vant første runde i kampen om hvem som var først ute med en hybrid-SUV, brukte Toyota mandagen til å fortelle at nå var Lexus RX330 på vei, som 2005-modell, med markedets mest avanserte hybrid-sett. Daimlerchrysler har lovet en hybrid-utgave av Ram og GM har sagt at de skal komme med 3 forskjellige hybridmodeller innen år 2007 og at de skal bygges med en produksjonskapasitet på ca. 1 millioner biler/år. Den første later til å bli en 2006-modell av Saturn Vue, hvis ikke det nye trøkket presser dem til å fremskynde planene litt.
Ford er i hvert fall på plass nå, - sammen med pionerene Prius og Civic Hybrid
|