Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo med fem små Volvo har gjort en merkelig vri på årets New York utstilling. I et slags titteskap viser de fem små stylingmodeller av noe som kan bli en ny småbil fra Gøteborg. Hvorfor de gjør det slik, og hvorfor de gjør det i XC90-land er ikke helt lett å forstå. |
||||||||||||||||
Volvo har lenge flørtet med tanken på en B-segment bil. Det var til og med kommet så langt at en slik prototype var oppført i listen over debutanter på en bilutstilling for bare to år siden – men den ble trukket i siste liten. Etter press fra Ford, ble det sagt, som ikke ville ha forstyrrelser for deres egen småbil-premiere.
Nå antyder Volvo igjen at de jobber med smått. På New York utstillingen kan besøkende – hvis de gidder – stå og se på fem skala-modeller av mulige fremtidige små-Volvoer, og hvis de gidder enda mer så blar de seg gjennom mange sider på en skjerm og gir computeren svar på spørsmål som Volvos markedsfolk har valgt å stille de besøkende. Det er ikke sagt noe om modellene, men det er sannsynlig at de kommer fra de forskjellige designstudioene Volvo har i Sverige, Spania og USA, og det er mulig de alle sammen tilhører samme familie-tenking. Men ethvert designstudio burde når som helst være i stand til å hente frem fem mer eller mindre relevante stylingmodeller, og vise dem frem uten å forplikte seg til noe som helst. Det er mulig publikum vil synes det er morsomt allikevel. I samlingen vil du finne en gul sportslig sedan der lettvekts-tankegangen er den fremherskende. Minimalt forbruk og et design inspirert, som så mange andre – av 10 år gamle Ducati Monster, med tekniske elementer på ”utsiden” som integrerte styling-elementer. En sports coupé som påstås å inneholde både kjente, gamle Volvo styling-signaler og fremtidsvyer. Hybrid batteripakke og motor med null-utslipp. En kompakt SUV som egentlig ikke ser så gæærn ut, og med et ganske fikst tak-last system. Urban Jungle i meget større grad enn XC90. Men det er en 4x4 åpen bil som har fått tittelen Urban Jungle Driver. Åpen på den måten at glasstaket kan fjernes. Og til sist en enormt kompakt hatchback som kan tenkes både i fem- og tre-dørs utgave. Dette er vel den eneste bilen hvor vi virkelig kan se spor etter det som er blitt de nye, tradisjonelle, Peter Horbury Volvo-linjene. Nå har Volvo en viss tradisjon i å gjøre konseptbiler om til produksjonsbiler, både ACC og de to PCC-bilene er i dag i produksjon, og alle regner med (håper på) at VCC’en fra Geneve vil bli V90, så se ikke bort fra at det skjer noe her også.
Men i mellomtiden kan nok du også ta del i dette showet. Kjenner jeg Volvos utmerkede, bortsett fra at den ikke akkurat er spesielt godt oppdatert, side www.conceptlabvolvo.com rett vil det ikke ta lang tid før du kan gjøre akkurat som publikum i New York. Bre at du kan gjøre det meget mer komfortabelt, hjemme i din egen stue.
|