Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota perfeksjonerer Prius Ford viste oss tidligere denne uken sin nye hybride Escape SUV, og vi fortalte at flere av produsentene nå var på gang med sine første hybride kjøretøy. Da må selvsagt pioneren av denne teknologien ta et steg videre. Til høsten er Toyota klare med en helt ny Prius. |
||||||||||||||||
Allerede i 1997 debuterte Prius som verdens første serieproduserte hybridbil. Nå blir den større og bedre på alle områder og får en helt ny drivlinje med betegnelsen Hybrid Synergi Drive. Bilen står utstilt på bilmessen i New York nå i påsken og er leveringsklar for USA til høsten.
Mens de fleste konkurrerende systemer på markedet gir deg valget mellom enten å kjøre elektrisk eller på bensin, kombinerer Prius fordelene ved begge systemene. Du velger selv om du vil kjøre på strøm, på bensin eller, du kan si som Ole Brum: ”Ja takk, begge deler”. Det kvalifiserer til betegnelsen ”Full hybrid system”. Bensinmotoren i nye Prius er fortsatt en 1,5-liters VVT-i motor. Den har fått øket hk-antallet fra 70 til 78 og dreiemomentet fra 111 til 115 Newtonmeter. Elektromotoren drives på inntil 500 Volt og leverer 50% mer krefter enn hos forgjengeren, 67hk mot tidligere 44. Når den i tillegg har fått øket sitt dreiemoment fra 350 til 400 Newtonmeter i området fra 0 til 1200 omdreininger medfører det en kraftig forbedring av akselerasjonen. Samlet leverer hybrid-systemet 106hk. Mens det tok den gamle Prius-modellen drøye 13 sekunder å bikke 100km/t gjør neste generasjon øvelsen unna på ca 10,5 sekunder.
Miljøvennlig Nye Prius er bygget på en helt ny plattform. Akselavstanden er strukket med 14cm sammenlignet med forgjengeren mens bilens totale lengde er økt med 14cm til 4,45m, bredden med 4cm til 1,73m og høyden med 3cm til 1,49m. Dette har medført en vektøkning til 1.295kg (fra 1.254kg). Interiøret i nye Prius er vesentlig mer rommelig enn i den gamle. Den har fått en stor bakluke som kombinert med nedfallbart baksete gir gode muligheter for frakt av store gjenstander. Bilen styres av by-wire gass- og gearsystem og den tradisjonelle gearspaken er erstattet av en liten joystick på dashbordet. ”Smart Entry” og ”Smart Start” gjør at du entrer og starter bilen uten nøkkel, kun med et nøkkelkort i lomma.
Velutstyrt
”Vi har lært mye siden vi introduserte Prius i USA for 2 ½ år siden,” sier visepresident Don Esmond i Toyota USA. ”Med mer plass i interiøret, økte ytelser og driftsøkonomi i særklasse er vi sikre på at nye Prius vil øke markedet for hybridbiler.”
|