Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Chrysler omdefinerer Det begynner heldigvis å bli lenge siden Chrysler bygget Neoner for å konkurrere med Golfer i Europa. Deres siste, 300 C, som debuterte i New York, viser tydelig hvordan de definerer seg tilbake til en Stars and Stripes oppskrift. |
||||||||||||||||
300 C heter modellen som kalles en konsept-bil. Sjelden har folk fått en så klar oppskrift om en konkret fremtid beskrevet av en konseptbil. Denne er bygget på Chryslers nye mellomstorbil-arkitektur, med mye motor og bakhjulsdrift og et design som for alvor har sagt farvel til cab forward.
Navnet i seg selv sier at vi er tilbake i lystige tider. Chrysler 300 brukte vel opp omtrent hele alfabetet, i hvert fall til M – i løpet av 60-årene etter at C-300 startet i midten av 50-årene. I New York bilen finner vi den nye Hemi-motoren, V8 og 5,7 liter. Vi finner bakhjulsdrift med uavhengig opphengning, vi finner 40 profil dekk, vi finner ESP’er og traksjonskontroller, vi finner fem trinns automat, vi finner masse US-style komfort og vi finner et solid stykke karosseri-arkitektur. Dominerende eggeboks-grill og massive dimensjoner som forteller at Her Kommer Jeg. Ingen tvil om at denne kan møte Cadillac CTS og Lincoln LS. Samtidig er det sannsynlig at bilen har hentet nokså meget på delelageret til den tyske fetteren, slik at større skala kan gjøre en del av finessene billigere enn de ellers ville vært. Bilen er bygget på Chryslers ny LS plattform som også bærer Dodge Magnum som vi møtte i Detroit tidligere i år. Også når den kommer fra samlebåndet i Brampton, Ohio tidlig neste år, vil den ha samme understellet og de samme heftige spesifikasjonene.
Med Crossfire og Pacifica som andre nye oppmerksomhets-grabbere, begynner Chrysler virkelig å bygge seg inn i det nye århundrede. Ikke bare med konseptbiler – der har de jo alltid vært konge, men også med produksjonsmodeller.
|