Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Futura blir ny Taurus New York utstillingen gir oss jommen en del pekere på femtiden. Ford har med sin Futura fortalt oss ganske meget om hva den nye Taurus vil bli. |
||||||||||||||||
På Detroit utstillingen fikk vi presentert 427 som en konseptbil. Nå har den modnet til en Ford Futura, og nærmere produksjonsutgaven av den kommende, og meget nødvendige, Taurus-modellen, vil vi nok ikke komme.
Først: Taurus var USAs mest solgte personbil i mange år, før japanerne for alvor rykket inn. I dag er ikke Taurus annet enn fyll i de store utleieflåtene. Men når Ford henter navnet fra en av Lincolns flotteste drømmebiler, 1954 tror jeg (O.K. Ford har tidligere brukt Futura som navn på en del Falcon-modeller i 60- og 70-årene) regner jeg med at de mener alvor – også om fremtiden. Bilen, slik den er presentert nå, ligger et sted mellom den kommende Freestyle (også Detroit 2003) og den kommende Five Hundred (ditto) og dersom den beholder dette designet vil den helt klart minne om Fords muskelbiler fra 60-tallet. Det er ikke noe dårlig minne. Vi snakker allikevel familiebil her, 2,3 liters firer i bånn, og byggeklosser felles med Mazda6. Men med dette grunnlaget skal Ford etterhånden bygge ti nye modeller, fra Ranger pickup til luksusbil fra Lincoln og regner med et minimum av 800.000 eksemplarer årlig.
Det er meget sannsynlig at vi vil få se fremtidige produksjons-Futuraer både med Hybrid-løsninger, og med masse muskler og SVO-etikett på. Mens både Freestyle og Five Hundred skal bygges om hverandre på den Chicago-fabrikken som i dag bygger Taurus, er det sannsynlig at storvolum-modellen Futura (eller hva den skal hete når den kommer som 2005 modell neste høst) skal bli bygget på den andre Taurus-fabrikken i Atlanta som går for å være en av Fords mest effektive fabrikker i USA.
|