Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mye moro i Barcelona Vi har allerede presentert deg for de viktigste nyhetene fra den pågående Barcelona-ustillingen. Vår utskremte medarbeider, Jon Winding-Sørensen er på plass, og har sendt oss følgende rapport fra messen. Bildene er tatt av den norske bildesigneren Christian Quarre bosatt i Spania som vi lover at du skal få høre mer om i nær fremtid. |
||||||||||||||||
BARCELONA: Det er klart at Seat måtte gjøre noe ut av sin “egen” utstilling på hjemmeareanen, for selv om det er de franske bilene som leder salgskappløpet i Spania, og selv om de fleste store har egne produksjonsanlegg her – alle franskmennene, Ford og Opel for eksempel, er det jo Seat som er Hjemmeprodusenten.
Og det viste de til fulle – ikke bare ved å okkupere en hel stor hall mutters alene – de andre VW produktene var klemt sammen langt unna - men også ved å vise en ny superbil. Cupra GT het den, men den var adskillig mer dramatisk enn det navnet kan tyde på. En slags blanding av Murcielago og Nardo, den Italdesign-designede superbilen som var på nippet til å bli et VW-produkt. Men denne er så ekstrem at det kan nok aldri bli snakk om å få den på gata. 2 cm bakkeklaring foran smaker mer av Le Mans enn av Ullevål Allé. En grafikk med antydninger av startnummer forteller også at her har designerne hatt noe helt annet enn en gatebil i tankene. Men det som gjør den såpass sympatisk i forhold til VW-gruppens andre superbiler de siste årene er at her er det brukt mekanikk som man kan assosiere seg med. Ikke noe surr med V16 motorer eller andre eksotiske drømmer. V6 motoren kommer fra VWs delehylle, selv om den her er blåst opp til mer enn 500 hester, fra sine 3 liter. 6-trinns klikk-klakk kassa er hentet fra kjente kilder, og de som står bak forsikrer meg at chassiset er utviklet av folk som jobber dag-til-dag hos Seat Sport, og at vi slett ikke skal se bort fra at denne bilen kommer til å bli kjørt på ramme alvor en dag Det er opplagt at SEAT, på tross av at de har mistet designsjefen sin til Audi (men det betyr selvfølgelig at han fremdeles har kontroll over Seat også) jobber mer selvstendig enn noen av de andre produsentene i VW-gruppen, og at målet deres, om å meisle ut en skikkelig, ekte sportslig profil er klarere enn noensinne.
Cupra GT klarte i hvert fall å begeistre.
|