Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Diesel i Jag og USA-Ford Først stiller vi i Paris for å høre at Ford og PSA utvider samarbeidet rundt større dieselmotorer. Det neste er at Jaguar nå skal stille i Frankfurt med en dieselmotor under panseret. En diesel med PSAs sotfilter teknologi. Og det skal ikke ta lang tid før denne V-6’eren også er på plass i amerikanske biler. |
||||||||||||||||
Frem til nå er det firere Ford og Peugeot/Citroën har jobbet sammen om. Men i vinter ble det klart at samarbeidet er utvidet til å omfatte større motorer også. Men hele veien med PSAs unike sotfilter-teknologi i bunnen.
2,7 liter og V6 er spesifikasjonene på neste motor fra dette samarbeidet. Den er i stor grad utviklet ved Fords tekniske senter i Aachen men skal altså brukes av Jaguar i første omgang. Først i X’en, deretter i S. Men at den skal videre til USA, for nye Taurus og Explorer er kanskje mer overraskende. I Europa er diselbilenes volum i dag 40 prosent av alle nye biler solgt. Og segmentene du finner dieselmotorer i rykker stadig oppover. I USA er tallet ca. 1 prosent (og de er tyskere alle sammen, omtrent). Årsaken er åpenbar, og har ikke noe med motorenes kvaliteter eller defekter å gjøre. I Europa er det fremdeles ca. 17 prosent forskjell mellom pris på diesel og bensin, i fyringsoljens favør. I USA er forskjellen 2-3 prosent, slik at der spiller det meget mindre rolle.
Til nå har de to dieselpartnerne brukt over 1 milliard dollars på å utvikle disse motorene sammen, så det ville vært underlig hvis ikke PSA også skulle brukt den nye V6 enheten. Men hverken Peugeot eller Citroën har sagt noe om dette til nå. Vi kan vel imidlertid regne med at C2 og 107 ikke er de korrekte brukerne av de store motorene.
|