Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Caterham nixet fra Nürburgring Sånn sett en god attest, men lite moro for de som ville være med. Nå er Caterham utelukket fra å delta på neste måneds 24-timers løp på Nürburgring. Bilene derfra er alt for raske og alt for pålitelige! |
||||||||||||||||
Midt på 80-tallet ble Caterham ekskludert fra engelske sportsbil løp fordi de var for kjappe. Nå skjer altså det samme igjen på Kontinentet. For et av de mest prestisjefylte sportsvognsløpene i Europa.
Egentlig kan man forstå det, den enkle, billige superbilen med det minimalistiske utseendet peker jo nese av vegg-til-vegg superbiler fra Porsche og BMW. I fjor endte en Caterham på 8. plassen, foran mange biler som var både dyrere og mer pompøse enn lite Caterham. Og i denne engelskmannen har du også en bil som du kjører til banen, skrur av skilter og lykter og bytter frontrute, kjører løpet, skrur ting på igjen og kjører hjem. Det gjør du liksom ikke med super-Porschene. Etter at merket ble nektet deltakelse i UK sørget Caterham for å lage sin egen en-merke serie. Det formatet er nå eksportert til seks land der det kjøres til sammen 14 forskjellige mesterskap. Dermed er vel dette den mest brukte konkurransebil i hele verden?
Caterham er som kjent basert på gamle Lotus Seven, og jeg er sikker på at Colin Chapman, den avdøde Lotus-sjefen og geniet bak konstruksjonene, nikker gjenkjennende når han hører denne historien. Selv ble han for eksempel hevet ut fra Le Mans på grunn av en latterlig teknisk innsigelse. Franskmennene var selvfølgelig livredde for at han skulle rappe effektivitetspremien fra dem. Med god grunn.
|