Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Pininfarina øker I fjor produserte Pininfarina 27.000 biler. I år regner de med 42.000. StreetKa er det som skal dra det lasset. |
||||||||||||||||
Både Bertone og Pininfarina er betydelige bilprodusenter. Men det går litt opp og ned. Bertone hadde håpet å få produksjonen av den nye 156 coupéen selv, men den skal Alfa Romeo selv ta seg av. Peugeot er nå i ferd med å overta den kommende 407-coupéen selv, etter at Pininfarina har bygget små-serie biler for Peugeot i 40 år.
Men Bertone skal åpenbart fortsatt bygge coupéer og cabrioleter for Opel når den nye Astra kommer på nett, og Pininfarina har altså fått kontrakt på å bygge den Ghia-designede Ford Street Ka. Denne bilen skal, regner Pininfarina med, få produksjonstakten opp på gamle høyder igjen. I slutten av 90-årene lå de på 45.000 biler årlig, da er ikke årsmål på 42.000 så langt unna. Dette betyr også, i følge bedriften, at de kommer til å omsette for 30 prosent mer enn fjorårets nesten 600 millioner Euro. Det ser ut som om aksjemarkedet tror på dette. I motsetning til Bertone, som er helt familie-eid, og Italdesign, der familiene nå har kjøpt tilbake aksjene etter tre begredelige år på børs, er Pininfarina børsnotert med aksjer som så lagt i år har vist seg 25% bedre enn bilindexen til DJ Stoxx. Riktignok advarer Pininfarina mot at oppstartkostnader for Street Ka vil kutte fortjenesten noe i år, men at man snart vil være tilbake på de gamle 4 prosent i driftmargin som også vil være et fremskritt fra de 3,4 prosent man opplevde i 2001.
Et lite trøkk i trynet var det imidlertid nå da Fiat og Suzuki fortalte at det var Italdesign som skulle designe de to forskjellige skallene til den kommende felles SUV’en. Pf hadde nok håpet på både design og produksjon der.
|