Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renessanse for Vauxhall? Samtidig som det ble kjent at General Motors skal investere 80 millioner pund for å modernisere fabrikken i Ellesmere Port, der den nye Opel/Vauxhall Astra skal bygges, viste den engelske GM-filialen sin første konseptbil på 25 år. Skal Vauxhall allikevel få leve? |
||||||||||||||||
Det er jo underlig at General Motors fortsetter å lage en ”private brand” for Storbritannia. Men Vauxhall har vel et så sterkt merkenavn der, i forhold til Opel, at ekstrautgiftene lønner seg. Dessuten har man, viser det seg nå, så stor respekt for en 100-års jubilant at man gir merket en ekstra liten oppmerksomhet. Dels i form av ekstra investeringer, dels i form av en flunkende ny konseptbil.
Det var selveste GM-sjefen, nylig tiltrådte Rick Wagoner som gjennomførte presentasjonen av begge nyhetene da han var i London for å feire merkets første 100 år. (I fall du lurte: GM kjøpte fabrikken i 1925 – så Generalen har mer enn 75 års tradisjon der). I dag produseres det 190.000 lokale Opeler i England, det dreier seg om Vectra akkurat nå, men når den nye Astra også kommer på nett vil kapasiteten bli økt igjen. Wagoner sa for øvrig noe annet interessant da han fortalte om investeringene. Nemlig at spørsmålet om UK og Euro ikke hadde noen avgjørende betydning da man diskuterte disse planene. ”Effektivitet, stabilitet og produktivitet er meget viktigere faktorer”, sa han, og talte dermed endel produsentkolleger midt i mot. Men høydepunktet ved presentasjonen var nok Vauxhalls egen konseptbil som var døpt VX Lightning. Tegnet i England av GMs satellittstudio ledet av David Cox (som tidligere har gjort en rekke av Cadillacs konseptbiler, og før det gjorde oppsiktsvekkende ting på Isuzu). Hadde vi ikke visst bedre kunne vi trodd at fronten var en oppjazzet Alfa-front. Men resten er selvstendig, og den har dessuten – i tillegg til VX i navnet – en del typiske, klassiske, Vauxhall-trekk i designet, profilene på siden av panseret for eksempel. Men er ellers gjort helt etter Bob Lutz’ oppskrift: ”Keep it simple, pure and beautiful” ba han om. Denne er også bygget på samme understell som Pontiac-konseptet Solstice fra Detroit i fjor. Et chassis man tror kan bli underlag blant annet for en ny generasjon sportsbiler fra. Opel. Men her bruker man den nye kompressormatede 2,2 liters Ecotec-motoren som debuterer i Signum i disse dager. Gjennom den seks trinns gearkassen drar den via bakhjulene. Med andre ord, en ned-på-jorden oppskrift som vil kunne settes ut i livet om ikke alt for lenge. Med en vekt på 1300 kg høres det nesten ut som om den også er bygget til en produksjonsstandard. Dessuten er det kanskje enkelt å se, når man sammenlikner denne fronten med den på Vauxhalls utgave av Opel Speedster, hvordan den enkelt kan endres til å gi et Opel-uttrykk. Skal vi håpe på mere produksjonsflærr fra den europeiske delen av GM.
Dersom du lurte kan vi jo også minne om at den siste Vauxhallen ble nyregistrert i Norge i 1979, 411 Vauxhall ble solgt det året, mens Opel lå på over 11.000. Lastebil- og varebil-merket derfra, Bedford, holdt seg imidlertid på markedet helt til 1985.
|