img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

DEBATT:
Urettferdig firmabilskatt for selgere

Jeg viser til artikkelen om firmabilbeskatning i Firmabil-seksjonen i Bil nr 1/2 i år. Bilforlaget og FirmaBil fortjener honnør for det grundige arbeidet de gjør for å få frem en skikkelig dokumentasjon for kostnader knyttet til bilhold og for gjennomgangen av bilbeskatningsreglene.

Selgerforbundet representerer en yrkesgruppe som er meget sterkt rammet av politikernes elleville, urettferdige beskatningskåthet når det gjelder bilbeskatning som dessverre aldri har vært verre enn under finansminister Foss’ skatteregime. Særlig ved lange kjørelengder i tilknytning til arbeidet slår dette urimelig ut, enten man i noen grad kan benytte sin arbeidsplass (det vil si bil) privat eller man mottar godtgjørelse for å privatfinansiere sin arbeidsplass.

Jeg vil knytte et par kommentarer til artikkelen, en i forhold til en påstått lønnsomhet og en i forhold til de som er rammet av beskatningen. Det hevdes i lønnsomhetsvurderingen mellom de to ordningene:

”På generell basis er egen bil med kjøregodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil. Dette skyldes hovedsakelig at skattebelastningen på firmabilen nå er så høy at den overstiger de faktiske kostnadene ved bilholdet, mens bilgodtgjørelse etter statens satser er skattefri.”

Dette blir etter min oppfatning en altfor generell beskrivelse, og det må være helt marginalt hvem dette kan lønne seg for. Ved lange kjørelengder i tjeneste blir det enda verre.

Fra bilbeskatningsrapporten til organisasjonene NHO, HSH, NBF, Bilimportørenes Forening, Finansieringsselskapenes Forening, Skattebetalerforeningen og Selgerforbundet som er et solid stykke arbeid i å analysere dette området, henter jeg et eksempel som viser dette. Det viser samtidig også det hårreisende skatteregimet som begge kategorier rammes av.

LeasePlan, landets største biladministrasjonsselskap, gjorde en undersøkelse blant sine kunder for utvalget. Den viste at en gjennomsnittlig firmabil kjøres 29.000 km pr. år, hvorav 17.400 km er yrkeskjøring, 2900 km er reise til og fra arbeid, og 8700 km er annen privatkjøring. En bil til ca. kr. 250.000 i innkjøpspris må sies å være en nøktern bil for arbeidstakere som er henvist til et av de verste arbeidsmiljøene vi kjenner til, nemlig trafikken. En slik bil kostet i 2002 kr 3.68 pr. km. (Opplysningsrådets tall ligger på samme nivå, kanskje noe over, og i 2003 betydelig over).

Sammenligningseksempel
Vi tenker oss to bilbrukere. A kjører arbeidsgivers bil og får alle kostnader dekket. B kjører og betaler sin egen bil og får kun skattefri bilgodtgjørelse (statens satser) for tjenestekjøringen. Totale kostnader for ovennevnte biler: kr. 106.720 pr. bil.

Bilbruker A får kr. 6.40 x 13.000 med tillegg av kr. 6.40 x 2900, i alt 101.760 kroner tillagt sin inntekt. Reisefradraget er så lavt at det spises opp av minstefradraget. Med en marginalbeskatning på 49 % utgjør merskatten 49.862 kroner.

Bilbruker B får utbetalt kr. 47.160 i bilgodtgjørelse, mens de reelle kostnadene er kr. 3.68 x 17.400, i alt kr. 64.032 for yrkeskjøringen. All annen bruk må naturligvis dekkes privat, og da må B betale av egne beskattede midler differansen mellom kr. 106.720 og kr. 47.160, som utgjør kr. 59.560 for å betjene tilsvarende transportbehov som A.

Konklusjon og oppsummering
Bilbruker B kommer nesten kr. 10.000 dårligere ut enn A. Dessuten kan A gjerne kjøre lenger privat uten at det koster noe mer, mens B må betale kr. 3,68 for hver eneste private kilometer ekstra!

Å gå over fra firmabil til skattefri kjøregodtgjørelse har blitt halmstrået for de som i noen grad har kunnet benytte arbeidsgivers arbeidsbil privat. Foranstående eksempel burde, etter min oppfatning, få noen og enhver til å tenke seg om to ganger.

Det kan nok tenkes at man ved å anskaffe seg en billigere, eldre og derved dårligere bil kan komme bedre ut, men ikke for noen andre yrkesutøvere er det i våre dager særlig aktuelt å stille reduserte krav til et arbeidsmiljø som fra før av er ille nok.

I forhold til beskatningssiden viser eksemplet imidlertid også at bilbruker A beskattes helt urimelig og uriktig i forhold til andre naturalytelser. Inntektstillegget er på kr. 101.760, mens fordelen kun utgjør kr. 3.68 x 11.600, i alt kr. 42.688, en differanse på hele 59.072 kroner!

Bilbruker B som betaler bilen selv, må bruke 16.872 kroner av sine personlige beskattede penger for å dekke sin egen arbeidsgivers transport!

Med ligningsmyndighetene som et tilnærmet ”sannhetsvitne” vil ikke heller arbeidsgivere betale sine egne kostnader fullt ut. Ligningsmyndighetene sier nemlig at maksimalt medgåtte bilkostnader er ikke høyere enn statens eget regulativ selv om dette regulativet stort sett er konstruert for korte, sporadiske distanser hvor bil nærmest er et alternativ i stedet for buss eller jernbane, og hvor det klart er gitt tilkjenne at satsene ikke dekker, og heller ikke skal dekke, alle faktiske kostnader!

Og politikerne toer sin hender og maner folk til å betale sin skatt med forståelse. Forstå det den som kan!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer