Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Golf den Femte Da Golf debuterte sommeren 1974 var den revolusjonerende. Senere har nye Golf-generasjoner vært stadig mindre av akkurat det, men ingen kan ta fra modellen det at den er en bestselger. Den nyeste utgaven ser ut til å føye seg pent inn i den tradisjonen. |
||||||||||||||||
Med alle forbehold om at disse første skriveriene om den nye Golfen utelukkende er basert på de første par offisielle bildene og en kort pressemelding bør vi kanskje være litt forsiktige med å slå fast at den nye Golfen ser ut som om den gamle har paret seg med noe Toyota-aktig og at hele akten var dødskjedelig for begge to. Eller for å si det på en annen måte, det er liksom ikke noe Megane-sprell her. Selv den nye Astraen og den kommende Mazda3 ser jo ut som rene designbomber i forhold til bildene av femte generasjons Golf.
Men det er ikke sjelden vi har vært med på at bilen i tredimensjonalt metall har vært en helt annen enn den vi har sett på flate bilder. Uansett bygger ikke VW biler i Golf-klassen for å være revolusjonær. De bygger dem for at fabrikken og distributørene kan tjene penger. Helst ganske gode penger for det er for mange VW-produkter som slett ikke gjør det for tiden. Derfor vil vi sikkert, når detaljene er der, se at en rekke av komponentene er hentet fra konsernets store dele-binge, og at det hele er satt sammen på en måte som gir omtrent halve produksjonstiden av det den gamle Golfen krevde. Nå er jo det meste av bilen allerede kjent i form av Touran og den nye A3, som begge bygges på samme basis. Men målene blir selvfølgelig annerledes, 421 x 176 x 144 cm utvendig betyr noen cm mer i alle retninger og det har selvfølgelig resultert i bedre innvendig benplass og takhøyde. Det er ikke sagt, men vi kan kanskje regne med samme 267 cm akselavstand som på Touran hvilket i så fall blir et skikkelig hopp i forhold til den nåværende Golfen og definitivt vil bety hjul-i-hjørnene i mye større grad enn det som er tilfelle i dag. Det blir fortalt at vi snakker en rekke drivlinje-alternativer her, 75 – 150 hester for bensin-utgavene, 75-140 for dieselene. Men dette er selvfølgelig bare starten – det er vel ingen som er så flinke til å lage varianter som VW er. GTI’er og andre bomber vil helt sikkert komme, sikkert også andre karosseriformer. Kanskje kan vi til og med håpe på en ny, enkel, cabriolet? Der har de jo faktisk bare hatt to forskjellige så langt, 1979-debutanten basert på VW I og den fra august 1993 basert på Golf III (den ble bare modifisert i 1998 – og ble ikke ny!) Hvilket kanskje åpner for at vi skal minne om litt historie. Golf I, Giugiaro-designet, debuterte sommeren 1974. Så har vi Golf II som kom i 1983, og Golf III i 1991 – begge disse modellene hadde Herbert Schäfer ansvaret for, og det ble mer og mer åpenbart at komiteene som godkjente design ble større og større og mer og mer forsiktige. Så kom Golf IV i august 1997 som Hartmut Warkuss hadde designansvaret for, akkurat som han nå er i ferd med å trekke seg etter å ha avlevert denne foreløpig siste Golfen. Som en av Europas – faktisk hele verdens – storselgere er det klart at denne modellen har hatt en ganske typisk historie i den prestisjetunge kampen om Årets Bil. Golf I kom på annenplassen i sitt år, etter Citroën CX. Golf II ble nummer 3 etter Fiat Uno og Peugeot 205. Golf IV ble nummer 2 etter Alfa Romeos 156. Bare hos Golf III klarte juryen å nærme seg de betalende kundenes oppfatning og la VW-produktet vinne, foran både Astra og ZX. Nå er det sikkert viktigere for Volkswagen at bilen selger bra enn at den blir CoY, men dårligere enn nummer tre bør den ikke bli.
Den nye Golfen vil komme i salg i Norge fra november og vil sette et kjempespor etter seg i løpet av neste år. Da vil den passere Bobla som Norges mest solgte bilmodell.
|