Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishis nye småtass Det er en spennende utvikling i retning av moderne små-biler. Skikkelig små, A-segmentbiler. Av typen Lupo og Arosa som Møller fant ut var uselgelige, og som har etterlatt A-segmentet på under 1% av totalmarkedet. Flere nye kommer nå, bl.a. Mitsubishi. |
||||||||||||||||
Vi kan snart vente oss den nye småbilen som Peugeot/Citroën og Toyota skal bygge sammen i en ny fabrikk i Tsjekkia. Citroën C2 blir en spennende kandidat i denne klassen. Fiat har nyheter der (Gingo) og flere er på vei.
Blant annet vil Mitsubishi bruke Frankfurt-utstillingen til å gjøre obs på at de også har planene klare. Selvfølgelig skal de Europa-debutere sin Grandis, og det kommer nye Lancere, stasjonsvogn og Evo VIII, men det mest spennende vil nok bli deres bidrag til A-segmentet, som heter noe så vanvittig som i. Jeg mener hver gang jeg i fremtiden skal skrive om i vil navnet bare forsvinne i teksten. Hjelper det om jeg skriver ”i”? eller låter det bare som om jeg gjør narr av en som forsøker å si ”jeg” på romsdalsk? I hvert fall: Mitsubishi skal vise en konseptbil som heter i, og det kan ikke være særlig tvil om at den indikerer en kommende produksjonsmodell. Lettvekter, spesielt skal karosseriet ha fått skrelt vekk mange kilo uten at det går ut over noe som helst. Den nye MVEC 1 liters motoren som stopper i stedet for å gå på tomgang. En trinnløs transmisjon er også med. Spennende bruk av moderne materialer for å gi den en helt spesiell atmosfære på innsiden, får vi også beskjed om. Og, som det så tydelig og klart heter i den engelske oversettelsen av den japanske teksten: ”Of course at sun/size the outside small the big interior, the safety which does not take pulling in larger-sized car has become development business matter”.
Gjett om ”i” gleder meg.
|