Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Konsept og diesel og Z er Nissans Frankfurt-meny Nissan ekspanderer i all ender i Europa, og kommer til å understreke det ved på sin Frankfurtstand om halvannen måned. Z-bilen, ny smådiesel og en beach-SUV kommer til å være blant nyhetene. |
||||||||||||||||
For å understreke at de er på ballen når det gjelder Europas økende 4x4 marked vil Nissan vise en ganske svær bil. Dunehawk skal den hete, den skal være utstyrt med Nissans annen-generasjon 4x4 system – som de kaller All Mode og visstnok gi et inntrykk av hvilken vei Nissans 4x4-engasjement velger. Masse moderne teknologi, visstnok, i denne mellomstore SUV’en som, skal man tolke skissene, er et skritt videre når det gjelder design. Sannsynligvis er denne tegnet ved Nissans nye studio i Paddington, London, som åpnet tidligere i år.
Men det er mer enn konsepter i nyhetsavdelingen hos Nissan. Nå kommer det for eksempel en 82 hesters variant av 1,5 dCi motoren (i salg fra oktober) som tidligere i år ble introdusert med noe over 60 hester. Inn i Micra selvfølgelig, og dermed plugges enda et hull i Nissans diesel line-up (som nå går fra 1,5 til 3 liter med 9 forskjellige ytelsesnivåer). Den tredje store nyheten er det ganske mange som har ventet på. Og kanskje ventet så lenge at det er dukket opp mer spennende alternativer i mellomtiden? 350Z får sin offisielle europeiske debut – fremdeles bare med taket på. Fabrikken kaller dette femte generasjon Z-type, men det var endel av de foregående utgavene som hadde en litt mer glidende overgang fra den ene til den andre generasjonen, enn denne har hatt. Her er det en helt ny bil tvers gjennom. V6 motor, 3,5 liter, bak forakselen og drivende bakhjulene: umiddelbart høres det ut som en god oppskrift. 0-100 på de obligatoriske mindre-enn-seks-sekunder, mens toppfarten i EU-utgaven er elektronisk begrenset til 250 km/t. Hvilket bare åpner enda flere muligheter for chip-makere.
En X-Trail med brenselceller, rett fra et omfattende testprogram, kommer også til å være der. Men grønne biler er liksom ikke så mye å se på da, selv om vi selvfølgelig bør stå ved siden av og gi den høflig applaus.
|