img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Debatt: Den urettferdige firmabilskatten
Einar Magnussen i Selgerforbundet og siviløkonom Jan Traaseth, som har utarbeidet ”Firmabil-nøkkelen 2003”, har i sommer stått for en skarp debatt på FirmaBil.no. Foreløpig siste innlegg er signert Traaseth.

Magnussens hovedinnvending i sin første kommentar går på min konklusjon i Firmabilnøkkelen 2003 om at "På generell basis er egen bil med kjøregodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil." Han skriver; "Dette blir etter min oppfatning en altfor generell beskrivelse, og det må være helt marginalt hvem dette kan lønne seg for."

I sitt siste innlegg skriver han derimot at; "I mitt eksempel som jeg ga i mitt forrige innlegg og som Traaseth også bekrefter er korrekt, har jeg bare påpekt at man bør tenke seg godt om dersom man skal gå fra firmabil til kjøregodtgjørelse. Dette står jeg fullt og helt fast ved. Hvis noen derved også trekker den konklusjonen at jeg synes at firmabilbeskatningen er gunstigere, så er dette fullstendig feil." (kommentar; det siste er uthevet av undertegnede)

Hvordan Magnussen på den ene siden kan mene at det må være marginalt hvem dette (egen bil med kjøregodtgjørelse, altså) kan lønne seg for, når han så senere skriver at hvis noen trekker den konklusjonen at firmabilbeskatningen er gunstigere, så er dette fullstendig feil, forblir for meg en gåte. Kjære Magnussen, nå må du se å bestemme deg! Hva er det du egentlig mener? Jeg er helt sikker på at det var mange med meg som trakk denne konklusjonen. Alt annet ville være veldig forunderlig. Bedre blir det selvsagt ikke når Magnussen senere skriver; "På den annen side vil ikke Traaseth noensinne kunne overbevise meg om at hans generelle påstand om at mottak av bilgodtgjørelse er gunstigere enn firmabil, medfører riktighet."

Teskje
Magnussen syntes også å ha hengt seg opp i min forklaring på hvorfor egen bil med kjøregodtgjørelse på generell basis er gunstigst. Jeg mener altså at dette hovedsakelig skyldes at skattebelastningen på firmabilen nå er så høy at den ofte overstiger de faktiske kostnadene ved bilholdet, mens bilgodtgjørelse etter statens satser er skattefri. Jeg hadde håpet å slippe å ta frem teskjeen, men innser nå at dette likevel er nødvendig. (Muligens er Magnussen av den oppfatning at det er fordelssatsene for firmabil jeg her sikter til, men så er ikke tilfellet)

I det scenariet som Magnussen trekker frem, med en bil til 249.900 som går 29.000km i året, kommer denne ut med en totalkostnad på 106.720 kroner. Med en hjem-arbeid kjøring på 2.900km blir den årlige fordelen til beskatning på 101.760. Dette illustrerer glimrende hvor vanvittig høyt og skjev beskatningen av de som bruker bil i jobben er. Samtidig er regnestykket for mange faktisk enda verre. Hadde hjem-arbeid kjøring i eksempelet over vært eksempelvis 4.000km i året, og ikke 2.900km, hadde fordelen blitt hele 108.800. Det er nettopp en slik situasjon jeg beskriver ovenfor - skattebelastningen på firmabilen er høyere enn de faktiske kostnadene ved bilholdet. For øvrig innebærer jo en slik situasjon at du både blir skattlagt for privat- og yrkeskjøringen, selvsagt helt uhørt.

Jeg vil også henvise Magnussen til artikkelen "Satsene for firmabil må halveres" som stod i FIRMABIL nr. 3/2001, hvor jeg tok til orde for at fordelssatsene for firmabil måtte halveres for å komme ned på nivået med de faktiske kilometerkostnadene ved bilholdet. Der la jeg frem bevis på at fordelssatsen på kr 6,40 per km (som gjelder i skatteklasse 250'-300') ligger 76% høyere enn den reelle kostnaden ved å drifte en bil, beregnet etter den oppskriften som staten selv har laget for å fastsette fordelssatsen (men som staten overhodet ikke følger), noe som fremgår av Odelstingsproposisjon nr. 4 1986/1987. Meg bekjent ble deler av det materialet denne artikkelen bygger på, blant annet et brev fra Skattedirektoratet av 12. juni 1996 til en advokat som spurte om hvordan fordelssatsene ble beregnet, også benyttet av arbeidsgruppen som nå jobber med å få redusert nettopp firmabilbeskatningen (Selgerforbundet er selv med i denne gruppen). Høsten 2001 hadde jeg også flere møter med representanter fra Skattebetalerforeningen med tanke på et felles utspill mot skattemyndighetene for å få redusert nettopp fordelssatsene. Dette samarbeidet stoppet imidlertid opp da sjablonregelen ble økt til 13.000km, og Skattebetalerforeningen heller valgte å gå sammen med flere større organisasjoner med et utspill på firmabilbeskatningen generelt.

Statens satser for lave
Dessverre er det slik at satsene for kjøregodtgjørelse p.t. er langt lavere enn de faktiske kostnadene ved bilhold. Med en sats opp til 9.000km i året på kr 3,00 per km, og på kr 2,40 over 9.000km tilsvarer dette overhodet ikke de faktiske kostnadene ved bilhold, noe som i følge Leaseplan er beregnet til kr 3,68 per km. Hvordan Magnussen kan mene at jeg " ”legitimerer” at statens satser tilsvarer faktiske bilkostnader," og at jeg gjør bilbeskatningen en bjørnetjeneste, forblir en gåte for meg. Ut fra de artiklene jeg har hatt i FIRMABIL gjennom mer enn 10 år, hvor jeg gang på gang har talt firmabilbrukerens sak, og ikke minst har fått hundrevis av positive tilbakemeldinger fra lesere, blir Magnussens uttalelser så meningløse at jeg ærlig talt ikke tar han alvorlig.

Likevel er det faktum at bilgodtgjørelsessatsene nå er skattefri med på å forsterke lønnsomheten av egen bil med kjøregodtgjørelse. Den bilbrukeren som Magnussen nevnte i sitt regnestykke kjørte 17.900 km i året. Hvis han får det samme beløpet som det koster arbeidsgiver å drifte en firmabil, altså kr 106.720 som en fast bilgodtgjørelse, så blir som jeg nevnte lønnsomheten dramatisk mye bedre enn å velge en firmabil, noe som skyldes at han får 47.160 kroner av det fast beløpet skattefritt, og dermed "bare" må skatte av 59.560 kroner. Med firmabil så vi som nevnt at han må skatte av hele 101.760.

Kjøregodtgjørelse istedenfor feriepenger
Magnussen har også hengt seg opp i at jeg ikke nevner at en fast bilgodtgjørelse ikke gir rett til feriepenger. Dessverre beviser Magnussen med dette nok en gang at han ikke har satt seg godt nok inn i hva en bilordning med fast bilgodtgjørelse innebærer. Saken er nemlig den at du får fast bilgodtgjørelse 12 måneder i året, mens feriepenger kommer isteden for den 12. lønningen, gjerne i mai eller juni måned. Altså taper du dermed ikke penger på at den faste bilgodtgjørelsen ikke danner grunnlag for feriepenger.

Fast godtgjørelse
Magnussen hevder at de kun er noen få ressurssterke som kan få en fast bilgodtgjørelse og at disse "kan antagelig innrette seg innenfor ethvert skatteregime." Jeg tør spørre Magnussen på hvilket grunnlag han trekker denne slutningen? I følge ECON's rapport nr. 35/98, med tittelen "Omfang og fordeling av firmabilordninger og andre naturalytelser," var det allerede i 1995 nesten 42.000 mennesker i Norge som stod oppført med beløp i posten fast bil- og båtgodtgjørelse (antall med båtgodtgjørelse var trolig svært lavt) i selvangivelsen. Jeg har ikke sett tilsvarende tall for de siste årene, men mest sannsynlig har dette tallet økt sterkt de siste årene i takt med det synkende firmabilsalget. Nylig var jeg eksempelvis i kontakt med et firma med 40 firmabiler som er i ferd med å gå over til egeneide biler og nettopp fast bilgodtgjørelse. Allerede for 12 år siden ble jeg selv ansatt i et finansieringsselskap som var eid av en av landets største forsikringsselskapene, og hvor fast bilgodtgjørelse inngikk som en del av lønnspakken (vi fikk sågar dekket 90% av drivstoff-forbruket i tillegg til den fast bilgodtgjørelsen, også for privatkjøring.) Endelig er jeg per i dag selv leder for et firma med 3 selgere som kjører 20-30.000km i yrket årlig, og alle disse 3 har nå frivillig valgt egen bil med fast bilgodtgjørelse i stedenfor firmabil.

Magnussen ber meg komme med ut av min olabiltilværelse og begi meg ut i virkeligheten, og foreslår en salgsfremmerjobb i for eksempel dagligvarebransjen. Dette kunne sikkert vært interessant nok, og jeg takker Magnussen for anbefalningen, men må jo da få opplyse Magnussen om at jeg faktisk ikke sitter på en øde øy og skriver artikler i bladet BIL og på mine hjemmesider olabil.com, men at jeg som nevnt til daglig er leder for et finansselskap. Gjennom denne jobben møter jeg ukentlig frustrerte bilbrukere og gir råd om valg av bilordninger, deriblant flere av Magnussen sine medlemmer. Hvor vanskelig det er å få arbeidsgivere til å gi sine arbeidsgivere kan man alltids diskutere, men min oppfatning er at dette ikke er så vanskelig. Spesielt ikke når man kan legge frem analyser som viser at både den ansatte og arbeidsgiver kommer bedre ut med en slik ordning, enn om man velger ren firmabilordning.

Ofte opplever jeg imidlertid at arbeidsgivere ikke har god nok kunnskap om hva slike ordninger innebærer, men når disse har fått forklart hva dette innebærer både med hensyn til økonomiske faktorer, komfortfaktorer og praktiske rutineendringer internt i bedriften, øker interessen for slike alternative ordninger betraktelig, og arbeidsgiverne setter da også stor pris på å få en innføring i hva slike ordninger innebærer.

Bedre informasjon og kurs
Isteden for å bruke energien sin på å kritisere undertegnedes anerkjente konklusjoner og anbefalinger hva valg av bilordning angår, burde Magnussen heller sørge for at medlemmene hans får bedre tilgang til informasjon om valg av bilordninger. Eksempelvis kan anbefales å sende ut et brev til medlemmene (og deres arbeidsgivere) med en sterkt oppfordring om å lese min artikkel "Firmabilnøkkelen 2003" grundig. Slik jeg forstår det mottar medlemmene allerede bladet BIL/FIRMABIL som en del av sin medlemsskapsavgift på kr 2.400,- per år. Et kurs for medlemmene i bilbeskatning vil sikkert også være populært. Mulig at jeg kan stille som foredragsholder (har gode referanser å vise til).

En utfordring til Magnussen til sist; Hvis du er så stolt av dine kommentarer på min artikkel "Firmabilnøkkelen 2003," burde det kanskje være en ide å skrive litt om saken på selgerforbundets hjemmesider slik at medlemmene selv kan få følge saken?

En fortsatt god sommer ønskes til alle FIRMABIL.NOs lesere og naturligvis også til herr Magnussen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer