Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Debatt: Den urettferdige firmabilskatten
Einar Magnussen i Selgerforbundet og siviløkonom Jan Traaseth, som har utarbeidet ”Firmabil-nøkkelen 2003”, har i sommer stått for en skarp debatt på FirmaBil.no. Foreløpig siste innlegg er signert Traaseth. |
||||||||||||||||
Magnussens hovedinnvending i sin første kommentar går på min konklusjon i Firmabilnøkkelen 2003 om at "På generell basis er egen bil med kjøregodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil." Han skriver; "Dette blir etter min oppfatning en altfor generell beskrivelse, og det må være helt marginalt hvem dette kan lønne seg for." I sitt siste innlegg skriver han derimot at; "I mitt eksempel som jeg ga i mitt forrige innlegg og som Traaseth også bekrefter er korrekt, har jeg bare påpekt at man bør tenke seg godt om dersom man skal gå fra firmabil til kjøregodtgjørelse. Dette står jeg fullt og helt fast ved. Hvis noen derved også trekker den konklusjonen at jeg synes at firmabilbeskatningen er gunstigere, så er dette fullstendig feil." (kommentar; det siste er uthevet av undertegnede) Hvordan Magnussen på den ene siden kan mene at det må være marginalt hvem dette (egen bil med kjøregodtgjørelse, altså) kan lønne seg for, når han så senere skriver at hvis noen trekker den konklusjonen at firmabilbeskatningen er gunstigere, så er dette fullstendig feil, forblir for meg en gåte. Kjære Magnussen, nå må du se å bestemme deg! Hva er det du egentlig mener? Jeg er helt sikker på at det var mange med meg som trakk denne konklusjonen. Alt annet ville være veldig forunderlig. Bedre blir det selvsagt ikke når Magnussen senere skriver; "På den annen side vil ikke Traaseth noensinne kunne overbevise meg om at hans generelle påstand om at mottak av bilgodtgjørelse er gunstigere enn firmabil, medfører riktighet."
Teskje I det scenariet som Magnussen trekker frem, med en bil til 249.900 som går 29.000km i året, kommer denne ut med en totalkostnad på 106.720 kroner. Med en hjem-arbeid kjøring på 2.900km blir den årlige fordelen til beskatning på 101.760. Dette illustrerer glimrende hvor vanvittig høyt og skjev beskatningen av de som bruker bil i jobben er. Samtidig er regnestykket for mange faktisk enda verre. Hadde hjem-arbeid kjøring i eksempelet over vært eksempelvis 4.000km i året, og ikke 2.900km, hadde fordelen blitt hele 108.800. Det er nettopp en slik situasjon jeg beskriver ovenfor - skattebelastningen på firmabilen er høyere enn de faktiske kostnadene ved bilholdet. For øvrig innebærer jo en slik situasjon at du både blir skattlagt for privat- og yrkeskjøringen, selvsagt helt uhørt. Jeg vil også henvise Magnussen til artikkelen "Satsene for firmabil må halveres" som stod i FIRMABIL nr. 3/2001, hvor jeg tok til orde for at fordelssatsene for firmabil måtte halveres for å komme ned på nivået med de faktiske kilometerkostnadene ved bilholdet. Der la jeg frem bevis på at fordelssatsen på kr 6,40 per km (som gjelder i skatteklasse 250'-300') ligger 76% høyere enn den reelle kostnaden ved å drifte en bil, beregnet etter den oppskriften som staten selv har laget for å fastsette fordelssatsen (men som staten overhodet ikke følger), noe som fremgår av Odelstingsproposisjon nr. 4 1986/1987. Meg bekjent ble deler av det materialet denne artikkelen bygger på, blant annet et brev fra Skattedirektoratet av 12. juni 1996 til en advokat som spurte om hvordan fordelssatsene ble beregnet, også benyttet av arbeidsgruppen som nå jobber med å få redusert nettopp firmabilbeskatningen (Selgerforbundet er selv med i denne gruppen). Høsten 2001 hadde jeg også flere møter med representanter fra Skattebetalerforeningen med tanke på et felles utspill mot skattemyndighetene for å få redusert nettopp fordelssatsene. Dette samarbeidet stoppet imidlertid opp da sjablonregelen ble økt til 13.000km, og Skattebetalerforeningen heller valgte å gå sammen med flere større organisasjoner med et utspill på firmabilbeskatningen generelt.
Statens satser for lave Likevel er det faktum at bilgodtgjørelsessatsene nå er skattefri med på å forsterke lønnsomheten av egen bil med kjøregodtgjørelse. Den bilbrukeren som Magnussen nevnte i sitt regnestykke kjørte 17.900 km i året. Hvis han får det samme beløpet som det koster arbeidsgiver å drifte en firmabil, altså kr 106.720 som en fast bilgodtgjørelse, så blir som jeg nevnte lønnsomheten dramatisk mye bedre enn å velge en firmabil, noe som skyldes at han får 47.160 kroner av det fast beløpet skattefritt, og dermed "bare" må skatte av 59.560 kroner. Med firmabil så vi som nevnt at han må skatte av hele 101.760.
Kjøregodtgjørelse istedenfor feriepenger
Fast godtgjørelse Magnussen ber meg komme med ut av min olabiltilværelse og begi meg ut i virkeligheten, og foreslår en salgsfremmerjobb i for eksempel dagligvarebransjen. Dette kunne sikkert vært interessant nok, og jeg takker Magnussen for anbefalningen, men må jo da få opplyse Magnussen om at jeg faktisk ikke sitter på en øde øy og skriver artikler i bladet BIL og på mine hjemmesider olabil.com, men at jeg som nevnt til daglig er leder for et finansselskap. Gjennom denne jobben møter jeg ukentlig frustrerte bilbrukere og gir råd om valg av bilordninger, deriblant flere av Magnussen sine medlemmer. Hvor vanskelig det er å få arbeidsgivere til å gi sine arbeidsgivere kan man alltids diskutere, men min oppfatning er at dette ikke er så vanskelig. Spesielt ikke når man kan legge frem analyser som viser at både den ansatte og arbeidsgiver kommer bedre ut med en slik ordning, enn om man velger ren firmabilordning. Ofte opplever jeg imidlertid at arbeidsgivere ikke har god nok kunnskap om hva slike ordninger innebærer, men når disse har fått forklart hva dette innebærer både med hensyn til økonomiske faktorer, komfortfaktorer og praktiske rutineendringer internt i bedriften, øker interessen for slike alternative ordninger betraktelig, og arbeidsgiverne setter da også stor pris på å få en innføring i hva slike ordninger innebærer.
Bedre informasjon og kurs En utfordring til Magnussen til sist; Hvis du er så stolt av dine kommentarer på min artikkel "Firmabilnøkkelen 2003," burde det kanskje være en ide å skrive litt om saken på selgerforbundets hjemmesider slik at medlemmene selv kan få følge saken?
En fortsatt god sommer ønskes til alle FIRMABIL.NOs lesere og naturligvis også til herr Magnussen.
|