Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mens vi venter på den nye: oppfrisket Freelander Ny Freelander kommer ikke før langt uti 2005. Men imens har et av de to Land Rover studioene jobbet hardt og kommet opp med en faceliftet utgave, der enkelte av endringene faktisk er ganske gjennomgripende. |
||||||||||||||||
Det mest spennende synes kanskje jeg er at også Land Rover, offroadernes offroader-produsent endelig har innsett at offroaderne deres ikke er så veldig off road så veldig ofte. Noen kanskje aldri. Derfor har de like godt vist at de begynner å lære å lese markedet de også, og introduserer en modell som heter Sport. 18 tommers hjul, 30 mm lavere fjæring og fjær-karakteristikker som gjør bilen bedre egnet på landeveien, er jo ikke akkurat med på å bedre offroad-egenskapene.
Men detaljer som en ny hekk, en ny front med lykter som nesten fordobler kjørelyset og et helt nytt interiør fungerer jo like godt på landeveien som i terrenget, og er utvilsomt med på å få Freelander til å fungere enda bedre i salgslokalet. Dette er fremdeles Storbritannias bestselgende 4x4, men særlig interiøret har vel fortalt klart at dette begynner å bli en gammel modell. Både visuelt, funky spor av børstet aluminium, og ergonomisk – nå er det faktisk mulig å bruke endel av dashbord-kontrollene uten å fjerne øyet fra veien – er det skjedd åpenbare forandringer. Helt klart har man hentet endel fra overklasse-miljøet man finner inne i en Range Rover. Kanskje ikke så underlig, Richard Woolley, som er studio-sjef, har ansvaret både for Freelander og for Range Rover (mens et annet studio tar seg av Disco og Defender). Woolleys folk har også endelig klart å flytte baklysene høyere opp. De var vel det beste eksempel på at Land Rover hadde glemt hva de drev med: en liten tur i søla og lysene var usynlige.
I avdelingen for drivlinjer er det ikke noe nytt, men nå er det jo slik at fargekodede støtfangere er mer interessant.
|