Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jubileums-Porsche Jeg lurer på om ikke Porsche er i ferd med å sette en slags verdensrekord nå i bruk av færrest mulig komponenter for å fremstille max antall varianter. Nå kommer hjælpe-og-trøste en 40-års jubileumsmodell også. I begrenset opplag. |
||||||||||||||||
Jeg har ikke gått tilbake for å telle men dette må være omtrent den trettende spesielle Porsche vi har beskrevet som ”ny” i år. Det som først og fremst skiller ”40th anniversary 911” utgaven fra de simplere og mer tallrike brødrene er noe såpass oppsiktsvekkende som at den bare finnes i en eneste farge, nemlig den sølv metallic som du trodde var helt eksklusiv for superbilen da du bestilte din GT Carrera. Det er den altså ikke allikevel.
Ellers er det detaljer fra dele-binga, som du kanskje venter. Luftinntak foran fra 911 Turbo, eller 18 tommers hjul fra Carrera eller de høyklansete eksosrøravslutningene som kommer fra.... hvor i all verden kommer de fra? Men det er da noe substans også i dette som kalles toppen av 996-utviklingen. 25 hester mer enn vanlig fra den flate sekseren – nå er vi altså oppe i 345 av dem. 10 mm lavere karosseri og et annet sperrediff øker nok de dynamiske kvalitetene og spesifikasjonene forteller om litt-bedre-enn-vanlig-911 prestasjoner. Til 200 på 16,5 – 1 helt sekund raskere enn 911 standard (hvis det finnes) og en toppfart som har lagt på 5 km/t slik at 290 nå er mulig. Bedre lykter, soltak, andre interiørdeltaljer, mange slike ting er med på å begrunne Uni-€ prisen på 82.300. Og det at den kommer i begrenset opplag selvfølgelig.
Og siden det er en 40-års jubileumsmodell trodde du kanskje vi snakket om 40 eksemplarer. Å nei. Førti år siden det vil si 1963. Akkurat. Så mange skal den selges i.
|