Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En onsdag i Jyväskylä Man merker at noe er i emning her i Jyväskylä, selv om det fortsatt er nesten et døgn til startskuddet går i Rally Finland. Men hvem som vinner denne VM-runden må vi nok vente til søndag med å få svar på, for her er det mer åpent enn på lenge. |
||||||||||||||||
JYVÄSKYLÄ: Petter Solberg satt blid og smilende i hotellets lobby og har for lengst lagt bak seg sykdomssymptomene han slet med i Tyskland for to uker siden, og som frarøvet ham en hver mulighet for å sloss om en topplassering. Mer om Petters ambisjoner for helgen får vi vite i et eksklusivt intervju torsdag formiddag. Det kan du forøvrig lese i sin helhet i septemberutgaven av Bil hvor vi også har intervjuet sjefen til Petter, teamsjef David Lapworth.
Alle VM-teamene var rigget og klare i formiddag, med unntak av Skoda, men i løpet av dagen har også de kommet seg på plass. Den nye Fabiaen ser lekker ut sammenlignet med den noe sidrumpa Octaviaen som nå er pensjonert. ”A neat, sexy little car” som PR-sjef i Ford-teamet, Mark Wilford så treffende beskrev den. Vi lette forgjeves etter depotene til de øvrige nordmennene. Martin Stenshorne stiller ikke til start i Junior-VM denne helgen, visstnok på grunn av ryggproblemer. Men Henning Solberg er her, med splitter ny Mitsubishi. Og samme merke kjører ski-esset Thomas Alsgaard, riktignok i en snillere versjon tilpasset Gruppe N-reglementet. På vei ut av serviceområdet traff vi dem begge, i friskt driv på rollerblades. Thomas la ikke skjul på at han var svært spent foran sin første VM-runde, og som han sier, ”målet er å ikke bli sist”. For å oppnå det må han gjennomføre nærmere 40 mil med fartsetapper på raske finske grusveier. Uten å kjøre av veien, og uten tekniske problemer. Vi lover å holde deg oppdatert gjennom helgen.
God stemning Vi sa oss imponert over Markkos prestasjoner i Tyskland hvor han tok en rekke etappeseire. ”Egentlig gikk det langt bedre enn forventet i Tyskland,” sier Fords PR-sjef Mark Wilford. ”Vi hadde regnet med å gjøre en bra figur i de tre siste asfalt-løpene i Italia, på Kypros og i Spania, men det var en overraskelse at Markko hang så godt med i Tyskland. Det tar vi som en bonus.” Når vi uttrykker vår overraskelse for at Markko gjøre det så bra på asfalt, er ikke Wilford enig. ”Markkos stil passer perfekt for asfalt, for han kjører svært mykt og avslappet. Wilford mener ingenting er avgjort med hensyn til årets mesterskap og gleder seg virkelig til å ta fatt på en ny sesong. ”Hvem som stikker av med mesterskapet neste år er helt åpent,” sier han. ”Da stiller Peugeot med helt ny bil mens både vi og Subaru har fått tid til å videreutvikle oss. For ikke å glemme Skoda,” legger han til med et lurt glimt i øyet. At det er lenge siden Bernie Ecclestone og hans kumpaner har vært på et WRC-løp hersker det liten tvil om. For mens ”alle” var tilstede på Fords presse-seanse nå i kveld, førere, kartlesere og teamsjefer, og velvillig svarte på alle spørsmål fra et hungrig pressekorps, blir vi avspist med ”send oss en mail med spørsmål så skal vi se hva vi kan gjøre” når vi henvender oss til et F1-team for å få et kort intervju med en fører midt på tabellen.
Vi gleder oss til morgendagen og ikke minst til en spennende helg her i Finlands rallyby, Jyväskylä. Og du, ikke glem å kjøpe neste utgave av BIL hvor det blir en fyldig reportasje herfra.
|