Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Daewoo mot nye Golf I mars kommer det en flunkende ny Daewoo, tegnet av den samme mannen som i sin tid tegnet den første Golfen, Giorgetto Giugiaro. Det var nok i stor grad designet som satte Golf så solid på kartet. Skal noe liknende skje med den nye Lacetti? |
||||||||||||||||
Daewoo Lacetti er vel det første hele resultatet av det samarbeidet som nå er kommet i gang etter at GM overtok bedriften i fjor. Selv om plattformen nok stort sett var ferdig før GM-dealen, og selv om Giugiaro nok hadde fått oppdraget allerede, og selv om navnet var bestemt (det ble registrert i USA i september 2001) er det allikevel opplagt at her har vi med et produkt å gjøre som bærer preg av en global GM-innsats.
Den er testet ut på GM/Vauxhalls store anlegg i Millbrook, den benytter en rekke europeiske underleverandører som ellers først og fremst er gearet mot Opel, Siemens, Bosch og ZF, for eksempel. Og den er rettet direkte mot det meget travle europeiske C-segmentet der nye Golf og nye Astra og nye Mazda3 kommer til å være blant de mange nye stemmene. Lacetti er bygget på understellet til ”Nye” Nubira (som for øvrig er designet av Pininfarina), men den er mindre (4,3 x 1,7 x 1,5 meter og en solid akselavstand på 2,6 meter). AV en eller annen grunn er det (i første omgang i hvert fall) bare snakk om en fem dørs, men skal den virkelig hevde seg må det nok komme flere utgaver. Kunden får valget mellom tre firesylindrede bensinmotorer, fra 1,4 til 1,8 liter, og enten en fem trinns manuell eller en fire-trinns adaptiv automat. Dieselmotorer sies det foreløpig lite om, men det kan ikke ta lang tid før varer fra Fiat/Opel-hyllen blir tilgjengelig for sør-koreanerne også. Bilen skal debutere i Frankfurt, til Norge vil den komme i mars. Da er det en ny sjef for Daewoo-importøren (som er en del av Motor Gruppen) på plass. Dagens, Øystein Skavlem, er blitt ny sjef for Auto Link, (Drammen Bilhavn og en kjempestor biltransportør) og Trond Magnussen har overtatt for ham. Magnussen var lenge i Møller-systemet der han endte opp med å bygge opp Seat og Skoda-merkenavnene i en slik grad at han endte som en av direktørene på Skoda-fabrikken i Tsjekkia.
Etter nesten ti år borte fra den norske importørscenen er han nå tilbake igjen, og vi kan sikkert regne med noen spennende grep nå som Daewoo er i ferd med å utvikle seg til en global del av GM-konsernet.
|