Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jaguar med egen stasjonsvogn Når Jaguar nå endelig kommer med en stasjonsvogn-utgave er det mange små engelske spesialfabrikker som fortviler. Bortsett fra Aston Martin er det vel intet annet merke som så ofte har vært utstyrt med en alternativ Estate – eller sågar en Shooting Brake. |
||||||||||||||||
Også til Norge ble det importert en veldig kort serie XJS en gang – med stasjonsvogn-karosseri. Aldri spesielt vellykket design på de greiene, men åpenbart var det et marked av spesielt interesserte.
Men nå som det begynner å bli et inntjeningspress på Jaguar, og de må gå mainstream, i den grad overklasse kan gå mainstream, er det jo ganske naturlig at det skjer litt på modellutviklingen. Det første sjokket var selvfølgelig at de nå bygger sin egen Mondeo-utgave. Neste overraskelse var at det kom en selvtenner. Og nå altså en stasjonsvogn-utgave. Den bygges på X-modellen og får sin debut på Frankfurt-utstillingen om tre uker. Det er jo nok å se på de Audiene og Mercedesene som triller omkring for å forstå det rasjonelle i å fremstille en Estate i denne klassen. Og siden mer enn en tredel av stasjonsvognkundene sier at design er grunnen til at de velger stasjon, er det klart at Ian Callum og hans folk har lagt seg ekstra i selen her. Den skal være stappfull av nyttige, og ikke bare eksklusive og engelske, detaljer også, som integrert takstativ og horisontalt delt bakluke, men detaljer må vente til den endelige offentliggjøringen skjer.
Permanent 4x4 og X-typens motor-palett er selvfølgelig blant ingrediensene forresten.
|