Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
AMG topper de store med ny V12 Nå har AMG lagt sin hånd på den 12-sylindrede 6-literen til MercedesBenz, og ikke uventet har de greid å hente ut ytelser som ligger godt over det Mercedes selv opererer med. 4,4 sekunder til 100 i en doning på drøye 2,5 tonn må kalles anstendig. |
||||||||||||||||
La oss starte med noen kalde fakta om CL 65 AMG og S 65 AMG. Et sylindervolum på 5980ccm i 12-sylindret V-form med biturbo teknologi, gir deg 612hk til disposisjon. Dreiemomentet er elektronisk dempet til 1000 Newtonmeter (fra 1200Nm) i området mellom 2000 og 4000 omdreninger. Elektronisk sperret er også bilens toppfart på sedvanlige 250 km/t. (AMG har montert et speedometer med skala opp til 360 km/t, og det indikerer nok hva bilen er god for når en av de tyske datatunerne har fått ta hånd om den en dag eller to. Da passeres sikkert de første 100 kilometrene også vesentlig raskere enn på de opprinnelige 4,4 sekundene.)
Standard, og eneste alternative gearkasse, er en 5-trinns automat med kontroller på rattet. ABC (Active Body Control) og spesielle AMG fjærer og dempere, stivere enn de originale, er innmontert. Du får selvsagt også god hjel av ABS, bremseassistent, ASR og ESP stabilitetsprogram. Solide bremser sørger for at stoppegenskapene står i stil med akselerasjonen mens bakkekontakten besørges av spesielle 19-tommers felger med dekk i dimensjon 245/40 foran og 275/35 bak. Utvendig skiller AMG-modellene seg fra sine mer moderate slektninger gjennom detaljer i front- og bakfangere samt sideskjørt og to doble forkrommede eksosrør. Interiøret er eksklusivt og sportslig med sportsseter trukket i eksklusivt, perforert nappaskinn.
CL 65 AMG og S 65 AMG er tilgjengelige i desember 2003. De av dere som skal til Frankfurt kan trolig ta dem nærmere i øyesyn der.
|