Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota-nyheter til Frankfurt Salgssuksessen Toyota RAV4 får oppgradering i høst. Små ekstriør- og interiørdetaljer sammen med viktig standardutsyr. Avensis får to nye motorer, en 2.4 bensinmotor som skal bli Avensis’ flaggskip og ny dieselmotor som skal imponere på miljøvennlighet. |
||||||||||||||||
Nye RAV4
Salgsstatistikken viser at Toyota RAV4 er Norges mest populære SUV. I verden har produksjonen passert 1.4 millioner og Europa er det største markedet. 2004-utgaven som blir vist i Frankfurt får små synlige endringer. Ny grill, nye hovedlys og tåkelys. Bak er det endringer på baklys og reservehjulsdekselet. Innvendig er det nye farger på dashbord og setetrekk, og nye instrumenter. Og i følge Toyota skal støydempingen være forbedret. SUV’en vil bli tilgjengelig i to utgaver; RAV4 og RAV4 Sport. Begge utgaver vil få sidekollisjons- og hodekollisjonsputer, el-drevne vinduer og skinnratt med audiostyring. Stabilitetskontroll og tractionkontroll – VSC og TRC på Toyota-språket – skal også være standardutstyr. Sport-versjonen kan i tillegg vise til automatisk klima, lettmetallfelger, skjermutbyggere, fartsholder og bakspeil som hindrer at du blir blendet. Dagens Sport-versjon har hatt skinnseter som standard, dette utgår. Og Differensialbremsen blir erstattet av den nevnte TRC. Motoren oppfyller EURO IV-kravene. Og i følge Toyota er RAV4 den reneste SUV’en på markedet, med lavest CO2-utslipp, og den mest drivstofføkonomiske i sin klasse.
Avensis 2.4 Denne motoren kommer sammen et nytt gearsystem, som i følge Toyota vil ha et nytt trykkontrollsystem som sikrer ekstra nøyaktige gearskift. Særlig på veier med mange svinger, bakker og hellinger skal gearskiftene bli minimalisert. Føreren kan også velge fullautomatisk eller sekvensiell gearing.
Avensis D-CAT Foreløpige data viser at 2.0 D-CAT yter 116 hk ved 3600 omdreininger, og at momentet er 280 ved bare 2200 omdreininger. Toppfarten skal være på 195 km/t og akselerasjonsprøven skal ta 11.2 sekunder. Dette er ikke ulikt 2.0 D-4D-motoren, men utslippene skal altså være betydelig lavere.
Alt dette vil bli presentert på Frankfurt-utstillingen, men prisene er ikke fastsatt ennå. Viktige nyheter, men godt at vi også kan vente oss ren moro fra Toyotas side. For følg med; i løpet av kort tid kan du bli kjent med et Toyota-konsept her på BilNorge.
|