Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Golfen rykker nærmere Trinn to i femtrinnsraketten som heter Golf-lanseringen er nå gått av. Først var det distribusjon av teaserbilder, så var det statisk visning i går, så blir det Frankfurt, deretter prøvekjøring for pressen i oktober og til sist skal publikum få lov til å kjøpe den. |
||||||||||||||||
Til å være en bil som debuterer på tampen av året er det ikke få som skal
distribueres til kunder: man regner med at 135.000 enheter skal produseres i tredje
kvartal og selges før året er omme. Neste års mål er derimot mindre ambisiøst:
600.000 biler - det er ikke flere enn den gamle solgte i Europa i fjor.
Nå som vi har kunnet ta på, og lukte på, og sitte i den nye Golfen kan vi i hvert fall slå fast at plassen innvendig er på nivå med det vi kalte mellomklassebiler for ikke så lenge siden. Men samtidig er det veldig vanskelig å oppdage innvendige innovasjoner. Hvor er for eksempel de fleksible setene der sitteflaten reguleres både i lengde- og bredderetning. Jeg vet de ikke finnes enda, men det hadde vært så enkelt å gjøre slike ting, og derved i enda større grad kunne henvende seg til den gruppen VW stolt påstår er overrepresentert i kundegruppen: nemlig kvinnene. Forsetene virker som de er designet av, og dimensjonert for, tyske gubber. Bagatell, selvfølgelig, men når man møter en markedsleder er det alltid skuffende å se at det bare er en forsiktig evolusjon på gang. Men evolusjonen inneholder riktignok elementer som en betraktelig økning av det du føler som kvalitet. Innvendig er det helt klart at det har vært jobbet hardt med å presentere et miljø som også føles på høyde med Audis. Utvendig er det, og det var ikke åpenbart fra bildene, profilen fra siden som er den mest spennende - eller bilen sett skrått bakfra. Da har den dynamiske kvaliteter som det er lenge siden vi har sett på en Golf, og den virker nesten like moderne som den nye Astra. Bakfra er det helt klart at den har arvet noe av Tuaregs organiske preg, men selv om den har fått en litt mer utpreget V-form foran er fronten skuffende lik en Lupo. Det er bare frontlyktene som redder akkurat den - de har til gjengjeld fått et ganske klart Porsche-preg - og det er ikke ille. Men fremdeles slår det meg at når detaljer som nye frontlykter og hockeykølle-profilen på bunnen av bakrutene, den lille negative BMW-aktige vinkelen på bunnen av C-stolpen er nok til å vekke interesse, da snakker vi ikke innovativ, da snakker vi utvikling. Og det er jo akkurat det VW vil. "En Golf skal se ut som en Golf" slo Bernd Pischetsrieder fast i sin velkomsttale, og uansett hvor mye vi ønsker oss et design det virkelig svinger av: man krangler ikke med over 22 millioner solgte Golfer. Det er noe i denne oppskriften som er veldig riktig. Skal vi ta noen spesifikasjoner mens vi venter på de første prøvekjøringene: Askelavstanden er 2578 mm, mens sporvidde foran og bak er 1539 og 1528 mm. Bakhjulene henger på en ny multilink-aksel, der bakhjulene får anledning til å bidra til kurvekjøringen, mens forhjulene er opphengt i en mer vanlig McPherson system. Utvendige mål er 4204 x 1759 x 1483 mm og bagasjevolumet er 350 liter før man begynner å mikke med setene.
På lanseringsdato vil det være fire motorer å velge mellom: 1,4, 1,6 FSI, 1,9 TDI
og 2,0 TDI, med 5 eller 6 trinns manuell kasse. Det skal imidlertid ikke ta lang
tid før både 1,4 FSI og 2,0 FSI, sammen med en 1,6 liters diesel og en 2,0 SDI er
på plass.
|