Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Første Porsche med V6 Porsche utvider Cayenne-serien med en ”økonomiutgave”. Den blir vesentlig rimeligere enn de 8-sylindrede S- og Turbo-utgavene og får bare betegnelsen ”Cayenne”. |
||||||||||||||||
Den nye Porschen blir tilgjengelig fra november og får en europeisk listepris på €40.900, noe som indikerer en pris selv i vårt avgiftstyngede land på godt under millionen. Det bør gjøre den attraktiv for kunder som i dag velger en tilsvarende bil fra en av de andre tyske produsentene.
V6-motoren på 3,2 liter kommer i følge Porsche fra en ”utenforstående leverandør” (hvilket i klartekst betyr VW-konsernet). Men Porsche har gjort noen håndgrep slik at den yter 250hk – opp fra 220 i Touareg – og har et maks dreiemoment på 310 Newtonmeter i området mellom 2500 og 5500 omdreininger. Det gjør at 0 til 100 foretas på 9,1 sekund og toppfarten er 214 km/t. V6 modellen skal leveres med en ny 6-trinns manuell gearkasse som standard. Denne har en PDOA (Porsche Drive Off Assistant) koblet til bremsene som hjelper deg i gang i bratte oppoverbakker. Når sjåføren slipper clutchen løsner systemet bremsene slik at du får en myk start uten å rulle bakover. Men frem til neste vår kan nye Cayenne kun leveres med 6-trinns Tiptronic S gearing. Som i de 8-sylindrede Cayenne-modellene er PTM (Porsche Traction Management) standard. Systemet fordeler automatisk kreftene i forholdet 62:38 mellom bak- og forhjul via en elektronisk styrt senterdiff, men kan i ekstreme situasjoner sende all motorkraft til for- eller bakhjul for å motvirke hjulspinn.
Cayenne kan som S- og Turbo-versjonene trekke tilhengere med en vekt på inntil 3,5 tonn. Luftfjæring med variable dempere er tilleggsutstyr på modellen med 250hk. Du kan også utstyre Cayenne med et off-road navigasjonssystem med betegnelsen Porsche Communication Management (PCM).
|