Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat sørger for kontinuitet Fredag ruller den siste gamle Pandaen av samlebåndet hos Fiat etter 20 års produksjon. Samtidig står en splitter ny modell klar til å overta for legenden. Den beholder fornuftig nok det innarbeidede navnet. |
||||||||||||||||
Småbiler har lang tradisjon hos Fiat, og modeller som 600, 500, 126, Cinquecento, Seicento og Panda er alle kjente volumselgere som har satt sine spor i europeiske bilindustri. Med nye Panda fører Fiat denne tradisjonen videre selv om bilen er ny fra ytterst til innerst og er blitt langt mer fleksibel, brukervennlig og miljøvennlig enn sin forgjenger.
Først ut i en familie som etter hvert skal utvides med flere varianter er 5-dørsutgaven. På sikt lover Fiat blant annet versjoner med trekk på alle hjulene og en sportslig mini-SUV. Utseendet på nykommeren er moderne og følger tidens trender, noe som bl.a. innbefatter en relativt høy sittestilling og et fleksibelt interiør. Fronten er ikke ulik den du finner på storebror Stilo, og 11 friske, moderne farger skal appellere til den yngre, og kanskje primært feminine, delen av kundene. Fortsatt, som i den opprinnelige Panda, snakker vi kompakte mål med en lengde på 354cm, en bredde på 158 og en høyde på 154cm. Det gir plass for fire, til nød fem gode venner, og i bagasjerommet på 200-236 liter, avhengig av bakseteposisjon, får de med seg hver sin liten bag eller sminkekoffert. Selvsagt er bakseteryggen delbar og nedfellbar slik at du og en kompis kan frakte litt mer bagasje når det trengs. Tre alternative motorer tilbys ved introduksjonen, bensinalternativer på 1,1 liter / 54hk og 1,2 liter / 60hk samt en nyutviklet 1,3 liters dieselmotor på 70hk. Samtlige er som standard koblet til en 5-trinns manuell gearkasse mens 1,2-literen også kan leveres med automatkasse med sekvensiell gearing. Seks kollisjonsputer er standard, det samme gjelder 3-punkts belter på alle sitteplasser og ISOFOX fester for barneseter. For elektroniske hjelpemidler som ABS, ESP, ASR, MSR, HBA og Hill Holder må du bla opp noen ekstra slanter i standardutgaven, men noe av dette blir nok standard i versjonen som den norske importøren velger å satse på.
Foruten at nye Panda kan leveres i 11 forskjellige lakkfarger, tilbys den også i fire forskjellige utstyrsnivåer med betegnelsene Actual, Active, Dynamic og Emotion. Hva slags utstyr som inngår i de forskjellige pakkene, får vi sikkert greie på når den norske introduksjonen nærmer seg.
|