Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny edelsten fra Aston Enkelte biler er de reneste kunstverk, og noen av de lekreste kreasjoner kommer fra Aston Martin. Ut går snart DB7, og inn kommer DB9. Enda mer elegant og teknisk avansert enn sin forgjenger. |
||||||||||||||||
Selv om forgjengeren DB7 har vært på markedet i ti år, har den fortsatt et tidløst og moderne utseende. De klassiske linjene er i stor grad videreført i DB9 som skal overta for Astons hittil mest solgte modell.
Bilens mål er ikke ulike de vi finner i DB7. Lengden er omtrent den samme (+ 5mm), bredden er økt med 45mm og høyden med 75. Større differanse finner vi i akselavstanden som er strukket med 149mm. Økt akselavstand og høyde vil først og fremst komme de ombordværende til gode. På tross av økte mål har Aston Martin greid å slanke bilen med 65kg. Dette skyldes ikke minst utstrakt bruk av aluminium fra Norsk Hydro, noe du kan lese mer om i Trygve Larsens utmerkede artikkel i gårsdagens utgave av Dagens Næringsliv hvor han beregner verdien på Hydros leveranser til Aston Martin til å utgjøre 3,5 til 4 milliarder kroner i perioden frem til 2015. Nye DB9 skal settes sammen ved det nye Aston Martin anlegget i Gaydon, Warwickshire hvor også fremtidige modeller vil bli bygget. Den er basert på en helt ny VH plattform (vertikal/horisontal) som er unik for Aston og som også skal benyttes på fremtidige modeller. Hver bil skal i stor grad håndbygges, en prosess beregnet til i overkant av 200 timer. ”Nye DB9 vil utvilsomt bli Astons Martins viktigste modell,” sier Aston-sjef Dr. Ulrich Bez. ”Bilen er et utmerket eksempel på hva vårt selskap står for i dag, nemlig å lage elegante britiske sportsbiler for individualister.”
Kreftene i DB9 kommer fra an 6-liters V12 som yter 450hk og har et maks dreiemoment på 570 Newtonmeter ved 5000 omdreininger. Den passerer 100 i løpet av 4,9 sekunder og har en potensiell toppfart på 300 km/t. Det meste av elektroniske hjelpemidler er standard, og bilene leveres med en rikholdig liste av standard- og ekstrautstyr. Leveringsstart er våren 2004 mens produksjonen av DB7, som har passert 7000 enheter, stoppes i løpet av inneværende år.
|