Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stolte gener i Le Mans quattro Audi var helt sjef på Le Mans så lenge de satset hardt i 24-timersløpet. Nå har de overført mange av genene fra sine løpsbiler til en konseptbil. Ganske passende er den døpt ”Le Mans quattro” og bærer muligens bud om en retur til den legendariske lekegrinden. |
||||||||||||||||
Tre ganger på rad vant Audi 24-timersløpet før de trakk seg og overlot laurbærkransene til søsterfirma Bentley. Mye av teknologien som ble benyttet i løpsbilen R8, blant annet FSI-teknologien, er siden overført til de mer siviliserte bilene fra VW-konsernet. Det har versert rykter om at Audi har tenkt seg tilbake til Le Mans, og at de i så fall mest sannsynlig vil bygge en lukket coupé. Det kan være første indikasjon på denne vi ser i konseptbilen Le Mans quattro.
I front finner vi den todelte Audi-grillen med store luftinntak og lykter med LED-teknologi. Bilen har en bredde på 1,90 meter mens lengden er relativt beskjedne 4,37 og høyden 1,25m. En akselavstand på 2,65 meter danner grunnlaget for en relativt rommelig kabin med god plass til 2. Motoren, en V10 biturbo med FSI direkteinnsprøyting, er plassert på langs midt i bilen. Derfor finner vi store luftinntak for kjøling av motor og bremser bak dørene. V10 motoren yter 610hk ved 6800 omdreininger og har et maks dreiemoment på 750 Newtonmeter ved så lave turtall som 1750 omdreininger. Kreftene overføres gjennom en sekvensiell 6-trinns gearkasse og sørger for at Le Mans quattro med 4-hjulsdrift passerer 100 fra stillestående i løpet av 3,7 sekunder og at 200 km/t oppnås på 10,8.
Karosseriet i aluminium og karbonfiber er kledd på en Audi Space Frame aluminiumsramme, noe som gir en stiv og solid konstruksjon med en vekt på bare 1530kg. Selv om den ser ut som en renspikka racer, lover Audi morsomme kjøreegenskaper også på autobahn og svingete landeveier.
|