Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mye nytt i Rally-VM Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, har vedtatt en rekke regelendringer for å kutte kostnader fra neste år. I tillegg har de utvidet kalenderen med nye VM-runder i Mexico og Japan. Forvirret? |
||||||||||||||||
Det virker nærmest som en selvmotsigelse når FIA først lanserer en rekke endringer for å spare kostnader og så, samtidig, utvider VM-kalenderen fra 14 til 16 løp, begge på hvert sitt nye kontinent. Vi snakket med Subarus teamsjef David Lapworth om dette da vi møtte ham under Rally Finland, og Lapworth var positiv til en utvidet kalender på sikt, men først ville han se resultatet av de kostnadsbesparende tiltakene.
Nytt fra neste år er at hver løpshelg skal reduseres med to dager. Det skjer ved at noteskrivingen, som i dag pågår mandag til onsdag, først skal starte på onsdagen. Da får førerne én gjennomkjøring av traseene (2 i dag) mens andre gjennomkjøring skal skje på morgenene før selve etappene kjøres fredag til søndag. Såkalte ”gravel crews” som i dag kjører gjennom etappene før førerne, skal neste år forbys. De to første VM-rundene i Monaco og Sverige kjøres etter årets gjeldende regler. Den andre store endringen er at kun 2 førere kan score poeng for hvert team, mot 2 av 3 nominerte i dag. Flere team har allerede inngått avtale med tredjeførere, og en del av disse går nå en usikker fremtid i møte. Denne endringen vil også gjøre det vanskeligere for rekrutter å komme inn i sporten via et VM-team, noe som er en dårlig nyhet for Henning Solberg. FIA vil også komme med nye regler med hensyn til testing, flexi service og telemetri, men disse vil først bli presentert etter et møte i oktober. Petter Solberg uttalte seg forsiktig om de nye reglene under et pressemøte i formiddag. –Jeg er borte ca 270 dager i året, så det er klart jeg er positiv til et par nye løp, sa Petter med glimt i øyet. –Dessverre går det ut over familien, som allerede ser lite til meg, men jeg stiller selvsagt opp og er positiv. Japan er viktig for Subaru, og i Mexico er rally-interessen for oppadgående, så begge er viktige markeder. På spørsmål om begrensninger med hensyn til gjennomkjøring sier Petter Solberg: --Jeg må være litt forsiktig med å uttale meg, men kan vel si at jeg er litt imot enkelte av endringene, spesielt punktet som forbyr ”gravel crew”, for det vil redusere sikkerheten i løpene når vi ikke får den ekstra gjennomkjøringen. (Vi vet at Petter gjerne diskuterer notene med sin dyktige assistent Bruno Berglund i forkant av hver etappe.)
I september-utgaven av Bil som er hos abonnentene i disse dager og i bladkiosken neste uke, har vi masse stoff om Rally-VM inkludert eksklusive intervjuer med Petter og hans teamsjef David Lapworth.
|