Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lotus med Toyota-motor Det har en stund vært spekulert rundt hva slags motor Lotus skal bruke i sin Elise når de lanserer den i USA halvveis ut i neste år. Nå er det klart at det er Toyota som skal levere en 1,8 liters VVTL-i motor med 190 hk. |
||||||||||||||||
Lotus har hatt stor suksess med Elise siden den ble vist i 1995. En oppgradert Elise kom i 2000, og bilen er blitt meget populær for såkalte "track day"-entusiaster som tar den med på bane for å leke en gang i blant. Det stive chassiet, den ekstremt kjappe styringen og det kontante hjulopphenget, sammen med sjeldent lav vekt har gitt mye moro for pengene.
Men for å få innpass i det meget viktige amerikanske markedet stilles det som kjent en del krav til det ene og andre. Lotus har nå valgt en Toyota-motor som drivkraft for sin inntreden over dammen. Og det er en avansert og lett motor, som skal passe perfekt til Elise: 1,8 liters, firesylindret, 16-ventilers motor med VVTL-i system, som står for "Variable Valve Timing and Lift - intelligent". Altså intelligent variabel ventil-timing og -løft. Hittil har Elise vært å få med maksimalt 156 hk som gatebil, men den US-spesifiserte modellen kommer til å ha rundt 190 hk. Kanskje behøver den de ekstra kreftene for å opprettholde de imponerende ytelsene, hvis den må lastes med air-condition, ekstra lydisolering og mer for å tekkes kundene der borte.
I samme slengen melder Lotus at deres nye Exige, som er en Elise med fast tak, bare enda mer racing-inspirert, skal ha samme motor. Vi kan vente oss avduking av den på Geneve-utstillingen neste år.
|