Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dekk på dato Etter at man nå i 100 år har visst at gummi er et ganske levende materiale som eldes har en amerikansk sikkerhetsgruppe bedt om at dekkindustrien må begynne å selge dekk på dato. |
||||||||||||||||
Strategic Safety heter gruppen som peker på at bilister på gamle dekk har en meget større risiko for at noe galt skal skje, enn de som kjører på ferskvare. Gruppen har henvendt seg til de lovmakende myndighetene og vist til 20 ferske hendelser der det ser ut som om dekk har sviktet – dekk som bevislig har vært gamle. Disse 20 ulykkene har medført blant annet 10 dødsfall.
Gruppen peker på at det er slett ikke bare mønsterdybden som gjør noe, gamle dekk med slitebanen intakt kan være vel så farlige som blanke dekk. ”Bilistene trenger å vite hvor sunne dekkene hans er. En av de greieste indikasjonene er ”Best før” datoen." Gruppen viser også til erfaringer fra Europa. I England gjorde noe som heter Rådet for Dekkindustrien en undersøkelse blant tilfeldige biler og fant at en rekke biler hadde dekk som var mellom 10 og 15 år gamle. Rådet advarer mot å bruke dekk som er mer enn 10 år gamle, og et nesten ubrukt reservedekk bør skiftes når det har ligget i brønnen i seks år. Det vises også til at en rekke europeiske bilfabrikker bruker instruksjonsboken til å fortelle om den mulige faren. Mercedes, BMW og VW er blant dem som forteller eierne at de bør erstatte dekk etter seks år, uansett hvor lite slitt de er.
Av en eller annen grunn er ikke den amerikanske dekkindustrien interessert i en lov som krever at dekk erstattes når de når en viss alder. En av årsakene skal være at kvaliteten og aldringsprosessen varierer så enormt fra merke til merke. De er heller ikke særlig interessert i å endre kodingen som forteller om produksjonsår og –uke. Man skulle tro at alle tiltak som kunne øke dekksalget ville vært av interesse, men ikke her, åpenbart.
|