Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Sanremo Rally Petter Solberg er full av selvtillit og optimisme når han til helgen stiller til start i årets 11. VM-runde, Sanremo Rally. Etter seieren i Australia har han fått hvilt ut foran en hektisk oktober-måned med ikke mindre enn tre VM-løp på asfalt på programmet. |
||||||||||||||||
-Jeg har en utrolig god følelse nå. Seieren i Australia var perfekt og vi kommer nærmere og nærmere VM-toppen. Det er en hard konkurranse om VM-tittelen, og det eneste som teller for å nå toppen er å vinne så mange løp som mulig.
Petter Solberg har så langt i år vunnet to av ti VM-runder og han ligger på 2. plass sammenlagt med 48 poeng, sju bak briten Richard Burns. På de fem siste løpene har den norske Subaru-føreren kjørt inn 35 VM-poeng, mot Burns' 23. Ingen andre har vært i nærheten av å ta like mange poeng som Solberg på disse løpene. Sebastien Loeb er nest best med 28 poeng. Hadde man benyttet samme poengskala i årets VM som man gjorde i fjor, ville Petter Solberg ha ledet på nåværende tidspunkt. -Richard Burns har mange poeng fordi han har vært jevn gjennom hele sesongen og han har vært på pallen i sju av ti løp. Men jeg tror allikevel Sebastien Loeb blir den hardeste konkurrenten om VM-tittelen. Han imponerte stort i Australia, og han er en god fører på asfalt, sier Petter Solberg. Han mener også at han selv har like store muligheter på asfalt som på grus. -Jeg liker asfaltløpene godt, og jeg var på seierspallen i Sanremo i fjor. Det skal jeg gjenta i år. Petter Solberg og Subaru-teamet har drevet intensiv testing og utvikling foran de kommende tre asfaltløpene i Italia, på Korsika og i Spania. -Jeg kjørte fra tidlig på morgen til sent på kveld i tre dager i Italia for to uker siden. Vi testet ut en del nytt. Noe er vi ikke sikre på om vi vil bruke i løpet til helgen, mens noe definitivt vil bli brukt. Vi har også noen veldig bra dekk fra Pirelli klare. Men det er ikke tvil om at også de andre teamene og førerne kommer godt forberedt til Italia. Det er tross alt fem-seks førere fra fire team som kjemper om tittelen, sier Petter Solberg som den siste uken har prioritert sin egen fysiske form for å være best mulig forberedt til den harde måneden han går inn i. Sanremo Rally har sin base i den italiske havnebyen med samme navn. Den ligger ikke langt fra Monaco, og løpet kjøres i et område som er mye likt, og ikke langt fra Rally Monte Carlo. Løpet kjennestegnes av svært vekslende vær. Mens det er sol og nærmest sommer i Sanremo, skifter det på få minutter oppe i fjellene. Både tåke og regn kan sette sitt preg på løpet. Kvaliteten på asfalten på veiene er også varierende, og mange steder er det mye løv fra trær i veien. Det mangler med andre ord ikke på utfordringer. Løpet inneholder 14 fartsetapper som til sammen er på 387,36 km. Løpets lengste etappe er hele 52,35 km, en etappe som kjøres to ganger. Løpet har startseremoni i Sanremo torsdag kveld, mens første fartsetappe kjøres fredag morgen. Målgang er søndag ettermiddag. Det er franske Gilles Panizzi som har vunnet løpet for Peugeot de tre siste årene. Han regnes som rally-sirkusets absolutte asfaltekspert. Han kan imidlertid ikke blande seg inn i medaljekampen. Sebastien Loeb i Citroën har vunnet de to asfaltløpene (Monte Carlo og Tyskland) som er kjørt så langt i år. BilNorge holder deg oppdatert med utviklingen i Sanremo Rally gjennom helgen. VM-stillingen førere etter 10 av 14 runder:
1. Richard Burns, Storbritannia, Peugeot, 55 poeng VM for bilprodusenter:
1. Peugeot 110 De fem siste vinnere i Sanremo Rally:
2002: Gilles Panizzi/Herve Panizzi, F, Peugeot Seire førere 2003:
Marcus Grönholm 3 (Sverige, New Zealand og Argentina) Seire bilmerker 2003:
Peugeot 3 Antall seire på fartsetapper 2003:
1. Grönholm 48
|