img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Petter Solberg ute av Sanremo Rally
Petter Solbergs har slitt med å holde følge med teten i Sanremo Rally. Ikke uventet er det franske Sebastien Loeb i Citroën som har tatt initiativet fra start, men han møter sterk motstand fra blant annet Markko Märtin i Ford.

OPPDATERT KL. 18:50

SISTE: Petter måtte bryte rallyet etter å ha gått tom for bensin på vei til dagens siste service. Dermed får han ingen poeng i denne viktige VM-runden, noe som kan bli skjebnesvangert for resten av mesterskapet.

Det skal kjøres hele tre VM-runder i løpet av oktober måned, alle på asfalt. Først ut er Sanremo i Italia, deretter følger om to uker Korsika og uken etter det går turen til Spania og Catalunya Rally.

Selv om Petter Solberg tradisjonelt har gjort det best på grusveier, mener han selv at han i dag er en like dyktig sjåfør på asfalt. Da vi snakket med Petters sjef, David Lapworth for en tid tilbake, uttalte han seg også positivt om Subarus muligheter på asfalt. I helgen prøver Petter ut en helt ny styringsenhet og ny elektronikk i sin Impreza WRC som sammen med nye Pirelli-dekk skal gjøre den velegnet for de italienske fjellveiene. Men så langt har ikke tingene gått nordmannens vei.

SS1 – 12,93km
Dagens korte åpningsetappe ble vunnet av Sebastien Loeb i Citroën foran Ford-fører Francois Duval og Marcus Grönholm i Peugeot. Mannen som har vunnet den italienske runden de tre siste årene, Gilles Panizzi i Peugeot ble nummer fire på etappen fulgt av Carlos Sainz i Citroën.

Petter Solberg kjørte inn til sjette beste tid i sin Subaru, og bak nordmannen fulgte størrelser som Colin McRae, Markko Märtin, Tommi Mäkinen og Richard Burns.

SS2 – 36,41km
Igjen var Loeb raskest, og på denne etappen knep han hele 14,7 sekunder til Marcus Grönholm. Den unge Ford-føreren, Francois Duval, viser at han er dyktig på asfalt og noterte 3. beste tid foran sin kollega Markko Märtin. De to Citroën-førerne Sainz og McRae fulgte deretter mens den mange holder som storfavoritt i helgen, Gilles Panizzi bare ble nummer 7, plassen foran Petter Solberg.

Etter 2 av 14 etapper
Sebastien Loeb har ikke uventet tatt initiativet i Sanremo Rally. Etter to etapper leder Citroën-føreren med en margin på 16 sekunder til regjerende verdensmester, Marcus Grönholm i Peugeot. Fords Francois Duval (+ 20,6 sek) holder 3. plassen foran Carlos Sainz (+ 27,1), Markko Märtin (+ 27,7) og Gilles Panizzi (+ 33,2). Colin McRae (+ 35,1) er på 7. plass mens Petter Solberg (+ 44,5) er på en noe skuffende 8. plass.

SS3 – 19,19km
I tillegg til de franske bilene viser også Ford at de henger godt med på asfalt. Markko Märtin var raskest på dagens tredje etappe mens Loeb noterte nest beste tid. Deretter fulgte Panizzi og Duval på delt tredjeplass foran Grönholm, McRae og Burns. Petter Solberg ble nummer 8, en plass han også holder i det foreløpige sammendraget.

SS4- 25,31km
Igjen var Markko Märtin raskest og dermed avanserte estlenderen forbi både Francois Duval og Marcus Grönholm i sammendraget. Loeb var ikke langt bak med neste beste tid. Asfaltekspert Panizzi har også skrudd opp tempoet og satte tredje beste tid på etappen. På de neste plassene fulgte Grönholm, Duval og McRae mens Sainz og Solberg ble henholdsvis 7 og 8.

Sammenlagt etter 4 av 14 etapper:
Med unntak av to Ford’er er det franske biler på de 7 fremste plassene. Sebastien Loeb leder med 21,5 sekunder på Markko Märtin. Marcus Grönholm (+ 28,7) holder 3. plass foran Francois Duval (+ 34,8) som kjører imponerende i dag. Panizzi (+ 41,6) har fortsatt kontakt med teten og holder bak seg de to Citroën-førerne Carlos Sainz (+ 52,3) og Colin McRae (+ 56,3).

Petter Solberg ligger på foreløpig 8. plass, og han har nå en margin på 1 minutt og 9,4 sekunder opp til Loeb i tet. En trøst er det imidlertid at Petter har VM-ledende Richard Burns et drøyt halvminutt bak seg.

SS5 – 12,39km
Et halvt sekund skilte etappevinner Loeb i Citroën fra Märtin i Ford på etappen. Deretter fulgte Peugeot-duoen Grönholm og Panizzi foran Sainz og Duval. Petter Solberg måtte nøye seg med 9. plass bak Philippe Bugalski i en ”privat” Citroën.

SS6 – 36,41km
Loeb satte punktum for dagen med sin fjerde etappeseier, og denne gangen var marginen til Märtin på 2. plass hele 10,4 sekunder. Grönholm og Sainz ble tre og fire foran Colin McRae, Francois Duval og Gilles Panizzi mens Petter Solberg igjen hadde 8. beste tid.

-På de første etappene hadde vi for myke dekk, og på den andre etappen fikk vi også ødelagt et støtdemperfeste da jeg kuttet en sving litt for mye, ellers synes jeg selv det har gått greit. Men vi ligger for langt bak de beste. Jeg vet ikke som er galt, men vi henger rett og slett ikke med. Det er frustrerende, sa Petter Solberg etter at han kom i mål på dagens siste etappe.

Petter ligger på en 2. plass sammenlagt i VM foran denne 11. runden og regner nettopp Loeb som sin største utfordrer. En liten trøst er det nok at VM-ledende Richard Burns ligger over minuttet bak Petter på en skuffende 11. plass.

Sammenlagt etter første dag (6 av 14 etapper):
Sebastien Loeb i Citroën har opparbeidet seg en ledelse på drøye halvminuttet til Markko Märtin i Ford som igjen leder med nesten 20 sekunder på Marcus Grönholm i Peugeot. Petter Solberg er foreløpig på 8. plass og har i overkant av 2 minutter opp til teten, noe som kan synes som en vanskelig oppgave.

Det gjenstår 4 fartsetapper lørdag før Sanremo Rally avsluttes med fire etapper søndag. BilNorge holder deg oppdatert.

Stilling etter 6 etapper:

1.Sebastien Loeb (FRA) Citroën: 1:30:15,7
2.Markko Märtin (EST) Ford: + 32,4
3.Marcus Grönholm (FIN) Peugeot: + 49,6
4.Carlos Sainz (SPA) Citroën: + 1:14,8
5.Francois Duval (BEL) Ford: + 1:19,0
6.Gilles Panizzi (FRA) Peugeot: + 1:29,6
7.Colin McRae (GB) Citroën: + 1:41,9
8.Petter Solberg (NOR) Subaru: + 2:03,9
9.Tommi Mäkinen (FIN) Subaru: + 2:50,2
10.Philippe Bugalski (FRA) Citroën: + 2:52,3
11.Richard Burns (GB) Peugeot: + 3:05,2

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer