Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda viser ren fremtid Det nærmer seg raskt Tokyo-utstillingen som åpner dørene 25. oktober. Mazda har fornyet mesteparten av sin line-up i løpet av de siste årene, og nå ser det ut til at den snart 15 år gamle roadsteren står for tur. |
||||||||||||||||
Ibuki er navnet på den lille, elegante toseters konseptbilen Mazda viser på utstillingen. Navnet har sitt opphav i et japansk uttrykk som betyr noe i retning av ”puste nytt liv i”. Bilens utseende skremmer vel ingen med sine runde former. Frontruten uten toppramme, de fete hjulene og det påkostede interiøret blir nok neppe å finne i en fremtidig produksjonsmodell.
1,6-liters 4-sylindret motor er imidlertid et velkjent tema. I Ibuki er den plassert front-midtskip, hvilken betyr mellom akslene, men foran kabinen. Sammenlignet med dagens MX-5 er motoren flyttet 400mm bakover mens aircondition enheten er plassert bak setene. Dermed bør man ha et godt utgangspunkt for en bra vektfordeling mellom de to akslene. Mazda har heller ikke stoppet utviklingen av dagens roadster. Vi har nettopp fortalt deg om coupé-versjonen, og på utstillingen viser de også en turbo-versjon. Den drives av en 1,8-liter, og mest innsats har Mazda lagt i mellomregisteret for å oppnå økt akselerasjonen i området mellom 40 og 80 km/t. Dette besørges gjennom en tilnærmet flat momentkurve i området 2.500 til 5.500 omdreininger. Hjulopphengene er oppdatert med fjærer og dempere som er stivere enn i standard-versjonen. Sammen med bredere dekk og 10mm mindre bakkeklaring skal dette klistre bilen til veien.
Selvsagt vil også Mazda ha et ord med i laget med hensyn til miljøvennlige drivlinjer. I Tokyo viser de en RX-8 utstyrt med en rotasjonsmotor som tenner på hydrogen. Bilen er kommet så langt som til teststadiet.
|