Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forskningsfartøy fra Stuttgart Mercedes-Benz har Asia-debut på SLR McLaren på Tokyo-utstillingen. I tillegg har de med seg en studie med fremtidsteknologi i en innpakning de kaller F500 Mind. Vi har mye å se frem til! |
||||||||||||||||
Selve innpakning er en rommelig 5-dørs sedan med en lengde på drøye 5 meter og en akselavstand på 2,96 meter, hvilket gir spillerom for et fleksibelt og rommelig innerom. Over et dusin nye ideer presenteres i konseptet. Det dreier seg om innovasjoner innen sikkerhet, kjøreegenskaper og komfort. DaimlerChrysler skal benytte konseptbilen til praktisk testing av disse systemene med sikte på kommersialisering en gang i fremtiden.
F500 er utstyrt med elektronisk gass- og bremsepedal, elementer som opptar mye plass i konvensjonelle biler. Et sentralt multidisplay plassert sentralt på dashbordet gir alle nyttige informasjoner. Informasjonen kan også vises via et head-up-display som speiles på frontruta. Et avansert stemmestyrt kontrollsystem sørger for at kun føreren hører viktig informasjon fra navigasjonssystemet eller trafikkradioen mens passasjeren uforstyrret kan drive med sine egne sysler. For kjøring i mørke og dårlig sikt er F500 utstyrt med ”night vision” system bestående av to infrarøde laser hovedlys som ”lyser opp” veien inntil 150 meter foran bilen og gjengir bildene på frontruten. Dette gjør at føreren oppdager farlige situasjoner på et tidlig tidspunkt.
Drivlinjen i F500 er en diesel hybrid enhet som totalt yter 234kW (318hk) og er om lag 20 prosent mer effektiv enn dagens TDI-motorer.
|