Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW X3: Det beste fra to verdener LANSERING: BMW er klar med en lillebror til X5. God timing skal gi bayerne to års monopol i et nytt segment med sin kompakte SAV (Sports Activity Vehicle). Vi har vært i Syd-Spania og prøvekjørt BMWs nye X3 for bladet Bil. Her får du noen smakebiter av våre inntrykk. |
||||||||||||||||
Her snakker vi kvalitet og kjøreegenskaper slik du forventer å finne dem i en moderne BMW. Mens X5 var relativt sent ute i sitt segment og hadde plenty av konkurranse fra dag én, ser segmentet X3 nå inntar ganske annerledes ut. Riktignok finnes det et stort antall kompakte SUV-modeller fra så vel japanske som koreanske og europeiske produsenter. Men ingen av disse kan måle seg med X3 når det gjelder prestisje, kvalitet og sportslige kjøreegenskaper. Og ingen av BMWs tradisjonelle konkurrenter har foreløpig en tilsvarende bil å varte opp med.
Stor motor, kompakt bil På landevei oppfører X3 seg som en sportslig sedan eller stasjonsvogn fra BMW, på tross av en bakkeklaring på 20,1cm. Det sørger en stivt oppsatt hjulopphengning for. En del vil nok synes understellet er for hardt, spesielt på ujevn asfalt. Høy sittestilling gir godt overblikk fremover på veien. Vi forsøkte oss også på smale grusveier i bratte opp- og nedoverbakker, noe X3 behersket på elegant vis.
Velutstyrt Parallelt med lanseringen av 3-liters bensinmotoren vil en 3-liters dieselvariant (204hk) også være klar, og den vil trolig havne i omtrent samme prisleie. Men i løpet av 2004 følger nye, rimeligere varianter med 2,5-liters bensinmotor og en 2-liters diesel. BMW Norge håper sistnevnte vil få prisnivået på X3 ned på under en halv million.
Mer om BMW X3 kan du lese i november-utgaven av Bil.
|