Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
"i" bekreftes for 2005 Mitsubishi bekrefter under Tokyo-utstillingen at konseptbilen ”i” skal i produksjon. Den er klar for hjemmemarkedet i 2005 og flere europeiske distributører har ymtet frempå at også de kan tenke seg å håndtere modellen. |
||||||||||||||||
”i” går med en lengde på 3.516mm på hjemmemarkedet inn i klassen for mikrobiler. Men på tross av beskjedne ytre mål har kabinen en lengde på hele 2.466mm hvilket gir plass nok for fire personer.
Den eggeformede bilen bruker en mid-ship plattform hvilket innebærer at både motor og gearkasse er plassert mellom akslene. Det at motoren er flyttet bakover gjør ”i” snillere i kollisjon med myke trafikanter i tillegg til at det gir en vektfordeling på 43-57 mellom front- og bakaksel. Minibilen drives av en 1-liters 3-sylindret motor og skal klare seg med 0,38 liter suppe på mila. Det innebærer også at den får et så lavt co2-utslipp som 89 g/km og innfrir kravene til 3-liters biler i følge Euro IV standarden.
Europeiske distributører, anført av Mitsubishi Motors UK, har allerede startet diskusjonen for å få bilen til vårt kontinent i 2006. De burde jo ha visse fordeler på øya som sammen med Japan er blant de få som fortsatt kjører på feil side av veien. Dessuten har jo britene lange tradisjoner for å kjøre rundt i lille Mini.
|