Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford-truck med variasjoner Hos Ford er det F-150 som vises i flest varianter på Sema, ikke rart siden dette er den blå ovalens bestselger i USA. Her er det mye å ta tak i for ettermarkedet. |
||||||||||||||||
Bare noen måneder etter at den nye F-150 kom i handelen, tilbys mer enn 100 forskjellige komponenter til den fra en rekke forskjellige produsenter. Og de er allerede godt i gang med å forberede komponenter til den kommende generasjon Mustang som skal lanseres i løpet av neste år som 2005-modell.
”Amerikanske kunder bruker i år $27 milliarder på ettermarkeds deler og service, og mer enn en tredel av dette går til lette trucker,” sier Fords visepresident Phil Martens. ”Ford er interessert i å lage produkter som setter ettermarkedet i sving, noe den nye F-150 og den kommende Mustang er gode eksempler på. Vi har til hensikt å vise nye produkter Sema medlemmene vil sette pris på hvert år fremover.” Mange av Sema medlemmene fikk detaljerte skisser og datategninger av F-150 lenge før den kom på markedet, og det har satt dem i stand til å vise et mangfold av varianter på årets utstilling. Her følger en beskrivelse av noen av godbitene som vises. Everest by Prefix er laget med tanke på travle forretningsmenn. Kabinen er trukket med lær og den har stigtrinn som foldes ut når dørene åpnes. Trådløs nettverk sørger for at hver av passasjerene kan benytte sin egen, trådløse PC. Stainless by Classic Design Concepts er den optimale versjonen for gokart-entusiasten. GPS navigasjon leder deg frem til ønsket bane, uansett hvor i USA den befinner seg. Og under veis kan du nyte din yndlingsmusikk fra et avansert og kraftig lydanlegg. F-150 LSC by Air Ride er for truckies som vil gjøre sin entre med stil. Motoren er spritet opp med kompressor mens luftfjæring tilpasser bakkeklaringen til kjørestilen. Canyon Crawler by X-Treme Toys er leketøyet for dem som ønsker maks fremkommelighet i villmarken. F-150 by Foose Design gir trucken et europeisk uttrykk med senket karosseri og hjul for glattslikkede asfaltveier. Roush F-150 er truckenes svar på en Mustang GT-350 med ekstra luftinntak, nitro-injeksjon, senket karosseri og brede lavprofilsdekk. Fast & Furious by Wings West er enda et hakk hvassere med en trimmet 5,4-liters 3-ventilers Triton V8-motor og en rekke racing-detaljer. American Muscle by Street Scene er også i det sportslige hjørnet, både hva angår krefter og utseende. Også den designet for gatebruk. Det samme gjelder Bonspeed Banshee F-150 og Shine F-150 by So-Cal Speed Shop. I tillegg til alle variantene på F-150 viser Ford Racing Performance Parts sin nye 5-liters ”Cammer” V8-motor som blir tilgjengelig neste år for alle som ønsker å modifisere sin gamle Ford. For å demonstrere hva som er mulig har Ford plassert motoren i tre forskjellige biler, en 1953-modell FR100 Panel Truck, en 1965 Mustang Fastback og en Focus RS8 basert på splitter nye Focus RS. Rundt 420 hester hentes ut av den kraftige motoren med overliggende kamaksel-teknologi. I mer moderat retning viser Ford to varianter på Focus og Ranger med komponenter som snart er tilgjengelige fra delelager-hylla og som ”hvem som helst” kan ettermontere på sin egen bil. Focusen har en SVT 2-liters Zetec motor med kompressor, senkesett og 17-tommers hjul i tillegg til lekre detaljer i eksteriør og interiør.
Mye snacks for gatebil-entusiaster her, men det meste er dessverre forbeholdt kunder på det amerikanske kontinent.
|