Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dekkbransje og -kunder hedret Odd Moseby ”Fabulous four” var i 1960-åra synonymt med The Beatles. For norske Ford Cortina-entusiaster passet begrepet like godt på de fire store banekjørerne med denne biltypen her til lands: Trond Schea, selvsagt, og de 3 M-er: Odd Moseby, Helge Menkerud og Egil Moreite. De som fikk se deres innbyrdes oppgjør på Bjerke og andre norske travbaner, vil huske det så lenge de husker bilsport. |
||||||||||||||||
I går, torsdag 27. november, ble Odd Moseby hedret av både kollegaer, kunder og gamle bane-rivaler i det han går av for aldersgrensen ved nyttår etter 27 år som distriktssjef for Akershus Nord, Hedmark og Oppland for dekkleverandør og -importør Auto Grip as Egil Stenshagen.
Sjelden har vi sett en seremoni av denne sorten med så solid oppslutning eller så varme taler, bl.a. av Stenshagen selv og Holm Jacob Matheson. Auto Grips Per Borgen hadde tatt en tur rundt i Mosebys kontaktnett og fått både Schea, et knippe storkunder og Norges Bilsportforbunds daglige leder Arild Antonsen til å komme med sine lykkønskninger på video. Et par videoer fra isracene på Øvrevoll rundt 1970 ble også avspilt for forsamlingen. Odd Moseby har bodd på Bjørkelangen hele sitt liv og vært sportsinteressert like lenge. Han tok 7. plass i NM i kombinert hopp for 16-åringer og var med på vinnerlaget i militærmesterskapet i fotball et år. 19 år gammel mistet Moseby sin far, som var taxisjåfør. To år senere overtok han farens løyve og amerikanske Ford-taxier. Han drev også bensinstasjon (Mobil) og var innom verkstedutstyrsleverandøren Astrup & Co. før han ble Ford-forhandler. Det var med taxiene Moseby fikk kontakt med bilsporten. Først presisjonskjøring og fra 1963 baneracing. I løpet av få år var han landskjent for dette. Redskapen var Lotus-Cortina, også Scheas tidligere biler, som til Mosebys hell var høyrerattet. For etter et sammenstøt med Moreite på Bjerke var halve bakvogna slått inn og hele taket trykket ned på venstresiden. Moseby kjørte ikke bare videre, men fikk det som var igjen av bilen spleiset med en annen Cortina som hadde blitt smelt inn motsatt vei, og med denne stilte han til start i et nytt israce 14 dager senere… Moseby la opp kjøringen i 1975 og fortsatte med Ford-salget, men ble headhuntet av Egil Stenshagen til Auto Grip og dekkbransjen i 1976/77. Der har han vært siden, og i 1998 tok han opp igjen bilsporten i veteranklassen med sin gjenoppbygde Ford Escort Twin Cam, som han kjørte tidligst på 70-tallet. I den, og på småbruket sitt i Gausdal, akter han å nyte pensjonisttilværelsen. Men som Stenshagen sa i sin tale, er det flere som håper at Moseby vil angre på retretten før vinteren er omme, slik at Auto Grip igjen kan ha glede av kundebehandlingen hans. Tre mann blir fra nyttår satt inn på å dele Mosebys salgsområde - Det sier litt om mannens kvalifikasjoner på kremmer-feltet også!
Dagens beste poeng kom Moseby med selv under sin takketale: --Det er vel lov til å gråte litt nå, vel? For det gjør jo Petter Solberg også!
|