Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Freelander: Klar for nye utfordringer NETTKJØRT: Land Rover Freelander har gått gjennom en solid ansiktsløfting og er i disse dager klar som 2004-modell. Den er blitt mer lik storebror Range Rover og byr på kjøreglede og god fremkommelighet. |
||||||||||||||||
Det første du legger merke til på nye Freelander er fronten som har et mer aggressivt uttrykk enn på den gamle modellen. Lyktene er doble bak klart glass, ikke ulikt de du finner hos storebror Range Rover. Baklyktene er flyttet høyere opp, noe som gjør bilene lettere å oppdage bakfra etter en tur i gjørma eller på norske vinterveier.
Interiøret er kraftig rustet opp og modernisert på nye Freelander. Du sitter høyt i gode seter med sold sidestøtte. Modellen vi kjørte var av utstyrsnivå SE med seter i skinn/alcantra som sørget for god friksjon mellom kropp og sete. Vi savnet høydejustering av setet, for selv for en sjåfør på 1,75m var klaringen mellom hode og tak minimal og avstanden ned til gearspak og håndbrekk uvanlig lang. Med solskjermen nede blir oversikten fremover minimal. Sikkert opp og ned Kjøreegenskapene er først og fremst forbedret for kjøring på vanlig vei, men vi gjorde også noen forsøk i terreng hvor vi lett tok oss opp bratte skrenter. I bratte nedoverbakker fungerer HDC (Hill Descent Control) utmerket og tar deg trygt ned i 1. gear eller revers uten at du rører verken gass eller brems. Det virker lovende med hensyn til kjøring til hytta på vinterfjellet. Harmonisk Land Rover har intensjon om å øke salget betydelig fra dagens nivå på 400 biler pr år med nye Freelander. Konkurransen er tøff i dette segmentet hvor Toyota RAV4 har inntatt en dominerende rolle. Men med innstegpris på kr 299.900 for en velutstyrt businessutgave bør det være liv laga for nye Freelander.
|