Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi A3: Kompakt prestisje NETTKJØRT: Det ligger mye prestisje i øvrige sjikt av kompakt-klassen, og både BMW og Mercedes er godt representert med henholdsvis 3-serie Compact og C-Klasse Sportcoupe. Begge kommer imidlertid til kort overfor Audi A3 når det gjelder popularitet i Norge. |
||||||||||||||||||||||||
Jeg var med på en sammenligningstest for Bil mellom Audi A3, BMW 3-serie
Compact og Alfa 147 for et års tid siden, en prøve den tilårskomne Audien besto
med glans og hvor den knepent ble slått av BMWen. Da de første bildene av nye A3
dukket opp i februar synes vi den så svært lik ut på forgjengeren. Men bildene
løy, for nye A3 er blitt en topp moderne bil med et utseende som trolig står
like godt gjennom hele bilens levetid på anslagsvis 6 til 8 år.
Sintere Bak rattet får du følelsen av å sitte i en langt større bil enn du egentlig gjør. Betjeningshendler er ryddig plassert på og rundt rattet og instrumentene er oversiktlige og lettleste. Vi kjørte to forskjellige versjoner av nye A3, en 2,0 FSI med Ambiente utstyrspakke og en 2,0 TDI i utstyrsnivå Ambition. Begge gir en velutstyrt bil for et pristillegg på henholdsvis kr 13.100 (Ambiente) og 14.000 (Ambition), førstnevnte i luksuriøs og komfortabel retning mens sistnevnte er mer sportslig. A3 2,0 FSI Ambiente byr i tillegg til standardutrustningen Attraction blant annet på 16-tommers aluminiumsfelger, 4-ekers skinnratt, midtarmlene, cruise control og tredekor i interiøret. Motoren på 150 hk med drivstoffgjerrig FSI-teknologi er sterk i mellomregisteret og stillegående. Akselerasjonen til 100 foretas på 9,1 sekund og potensiell toppfart er 211 km/t. Vi savnet imidlertid litt ekstra punch ved høye turtall og kunne gjerne ønsket litt mer gromlåt. Enkelt valg Pluss på en turbo dieselmotor med 140 hester og et dreiemoment på 320 Newtonmeter i området mellom 1.750 og 2.500 omdreininger, og du er svært nær den ideelle kompaktbilen. Vi er i alle fall ikke i tvil om hvilken Audi A3 vi følte oss mest vel i. Pristillegget du må ut med for TDIen er 10.000 kroner, og med et snitt dieselforbruk på 0,55 liter på mila (mot 0,69) tar du inn det tillegget i løpet av et par år.
|