Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GST II klar for Detroit Hvor smart er det å kalle en bil Gsssst, som i pssst? Mercedes synes i hvert fall det er så glupt at de gjør det en gang til. Deres GST II er klar for Detroit-utstillingen, og derfor enda litt klarere for produksjon. |
||||||||||||||||
GST blir den første bilen i Mercedes’ nye R-klasse som kommer til å omfatte flere rekreasjons(?)biler. Opprinnelige skulle denne være i produksjon fra kommende høst, men nå er datoen skjøvet til starten av 2005, så imens får vi nøye oss med en oppdatert prototype.
Den som skal stå i Detroit blir drevet av en diesel-elektrisk hybrid-enhet som er koblet til konsernets syv-trinns (pluss to revers) automat. Motoren er 4 liters V-åtteren pluss en 50 kW hjelpe-enhet. Dersom denne følger prosjektet videre inn i produksjon blir det i det minste USAs (verdens?) første diesel-hybrid, og kanskje også den første V8-hybriden? Den opprinnelige prototypen fra i fjor nøyde seg med en konvensjonell 5,5 liters V-8 motor og bare fem trinn fremover i automaten. I forhold til den første Gsssst’en er den nye tonet ned på andre områder. Nå er det vanlig B-stolpe på plass, 22-tommers hjulene er erstattet av noen som har en litt mer normal dimensjon og bakdørene er hengslet normalt – i forkant. Hvordan de helt skal klare å selge denne i USA er ikke åpenbart. I følge Mercedes er dette en langturbil, en stasjonsvogn, en SUV og en MPV i en pakke. Datterens nye Pacifica, som heller ikke ser helt ulik ut, er en bil som er verken en vanlig personbil, en SUV, en MPV eller en sportsbil, men som allikevel kombinerer alle disse typenes beste sider”.
Er jeg den eneste som ikke helt ser forskjellen, eller bør sangteksten forandres endel når Gssst’en skal ut på markedet?
|