Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW Touareg: Kraft & komfort NETTKJØRT: Touareg er ved siden av Phaeton Volkswagens andre innfallsvinkel til luksussegmentet. Dessverre er bilen alt for kostbar til å bli noen volumselger. |
||||||||||||||||||||||||
Designet er vellykket, og i motsetning til hva tilfellet er for Phaeton
skal den ikke konkurrere mot en tilsvarende modell fra søsterfirma Audi. I Norge
møter Touareg primært motstand fra to tyskere, BMW X5 og Mercedes M-Klasse samt
svenske Volvo XC90.
Vi kjørte modellen med 5-liters V10 TDI motor og en prislapp på hele kr 1.072.700. Da får du imidlertid en luksuriøs bil hvor ”alt” av utstyr er inkludert i prisen, som 18-tommers ”Fat Boy” felger med dekk i dimensjon 255/55-R18, 6-trinns Tiptronic automatkasse, forkrommede takskinner og doble eksosrør, edeltre og skinn interiør, CDC luftfjæring og mye annet du normalt må bla opp mange tusenlapper for på andre biler. Dieselrakett Bak rattet er det lite å sette fingeren på. Elektrisk justerbare seter med god sidestøtte og elektrisk justerbart ratt i alle retninger sørger for maks komfort selv på lange turer. En høy seteposisjon gir godt overblikk forover på veien. Et lite minus må vi imidlertid gi for sikten bakover som reduseres av tre gedigne nakkestøtter i bakseteryggen. For øvrig har vi kun superlativer å gi til Touareg som gir et vesentlig høyere kvalitetsinntrykk enn Volvo XC90 vi kjørte for noen uker siden, riktignok en modell som kostet en velutstyrt familiebil (ca 400.000) mindre. Ønsker du en enda sprekere versjon enn den vi kjørte får du tilsvarende bil som Porsche Cayenne Turbo med 450hk. Men da må du bla opp ytterligere 600.000.
|