Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Corvette på plass Så er endelig Corvette, Sjette Generasjon, endelig på plass. Offisielt. Med GM-bilde av bilen sammen med GMs nye designssjef, Ed Welburn. Den debuterer i Detroit, men LA-publikummet får se den først. |
||||||||||||||||
General Motors har i lang tid snakket meget høyt om at det er en ny Corvette på gang. Allerede i 2002 var vel de første farvel-spesialutgavene på gang, og det er lenge siden det ble klart at coupé-versjonen skulle debutere i Detroit, 2004.
Hva som har gjort at planene er endret aner jeg ikke, men det er mange tegn som tyder på at Los Angeles-utstillingen begynner å bli så betydningsfull at den ikke kan overses. I hvert fall er nå tempoplanen slik at den offisielle prsentasjonen av den nye skal skje ved en spesialforestilling i Detroit søndag kveld. Mandag morgen åpner Los Angeles for vanlig publikum og da kommer bilen til å stå der. Først neste lørdag er det publikumsåpning i Detroit, og da er det muligheter for snøstorm-fraksjonen å få et første glimt av Den Amerikanske Sportsbilen. I 1953 kom den første Corvetten, etter det er det solgt ca 1,4 millioner av dem. Formannen i den amerikanske Corvette entusiast-klubben, Allen Morris, har eid 85 av dem, forresten. Og som en virkelig kjenner sier han at han ønsker de faste frontlyktene velkommen tilbake. Siden 1962 har Corvette brukt lukkeøye-lykter, men på C6 er de faste endelig tilbake. Det er selvfølgelig ikke den eneste endringen. Motoren er en flunkende ny 6 liters enhet som heter LS2. De 400 hestene gjør den til den kraftigste standard Corvette motoren noensinne og gir bilen en toppfart på rett under 300 km/t – den raske Corvetten noensinne. Slike spesifikasjoner høres ut som om bilen nå for alvor skal ta kampen opp med europeiske superbiler. Også når det gjelder kvaliteten på materialene brukt inne i bilen, og alt som heter interiør design er det også åpenbart at her er det det beste fra Europa som skal utfordres. Den nye bilen er kortere, og såvidt litt smalere også, enn den gamle – allikevel er innvendig plass blitt bedre. Men man er ikke i tvil om at det er en Corvette når man ser den, selv om karosseriet er blitt tightere. De fire runde baklysene er selvfølgelig på plass, og de runde antydningene av skjermer bringer tankene tilbake til Sting Ray tiden. Selve den store lanseringen skal skje i Detroits Opera House søndag kveld. Det vil skje foran pressefolk fra hele verden. Men problemet blir akkurat som da Generalen viste Cadillac Sixteen der i fjor. Det er utstedt 6000 pressekort til bilutstillingen, Operaen tar 2000. Ikke så få av disse kommer til å være GMs toppfolk. I fjor var det litt slagsmål foran inngangen fordi ikke alle kom inn. Men da visste man ikke hva GM kom til å presentere der, så trykket var forholdsvis lavt. I år vet man at sensasjonen er på vei, en bil hele USA er tørste etter å få vite mer om.
Derfor er jeg i grunnen ganske fornøyd når GM lar noen av oss få lov til å slippe historien litt tidligere – så unngår vi alt maset, og dere får bilen et par dager tidligere. Men de virkelige kundene må vente til langt ut på høsten med å få bilen levert. Den vil komme som en 2005 modell. Og for riktig å øke forventningene kommer Cabriolet-utgaven til å være på plass i Geneve om to-tre måneder.
|