Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Konsept fra Land Rover! I sine pressemeldinger insisterer Land Rover på at det fremtidsstudiet de skal presentere i Detroit er merkets første konseptbil Det stemmer ikke med mine notater. Men glem det, Range Stormer ser spennende ut. |
||||||||||||||||
Det er få detaljer som foreløpig er sluppet ut om denne prototypen som Land Rover skal presentere på Detroit-utstillingen om noen dager. At de velger Detroit sier nok sitt, her er en bil som skal konkurrere med modeller som Cayenne og X5 – men Land Rovers folk har i de siste månedene stadig insistert på at uansett hva de kommer med av fancy saker så skal genuine terreng-egenskaper hele tiden stå i fokus. (Underforstått: det gjør det vel ikke alltid hos soft roader-kollagaene).
Sannsynligvis er dette er modell som ligger i forkant for en av de mange kommende Land Rover nyhetene, L315, 317 og 319 er kodenavn de fleste Landie-frelste begynner å kjenne nå, Defendere, Disco og Freelandere fra nå av og frem til 2006. Den kommende Range Rover heter L320, men vil nok fremdeles ligge et par luksusklasser over det denne nye modellen representerer. Sannsynligvis er den også bygget på en helt ny plattform som heter T5 og som det ble sagt man utviklet for nye Range Rover og Nye Discovery. Det eneste vi foreløpig vet om understellet til Range Stormer er at det inneholder et elektronisk system som kalles Terrain Response. Gjennom det knyttes alle bilens aktive systemer sammen, motor, transmisjon, fjæring, demping, traksjonskontroll, gass-følelse og optimale settinger velges ut fra det føreren bestiller. Han har seks posisjoner på en velgerbryter der ytterpunktene er Dynamisk (for rask motorveikjøring) til Svære Høl (for ekstrem terrengkjøring). Det later til å være åpenbart at dette systemet skal inn i produksjonsmodellene om ikke så lenge. Ellers vet vi at det er snakk om en kompressordrevet V8-motor her, noe som igjen bekrefter at det er Superbil-enden av SUV-segmentet land Rover nå er ute etter. Det ante oss allerede da fabrikken slapp den første skissen av denne modellen ved Frankfurt-tider. Profilen på den tegningen stemmer helt med den bilen vi nå kan bringe bilder av, men når vi ser den skrått forfra og bakfra er den aggressive fronten, de markerte linjene langs sidene og den kompakte hekken enda mer imponerende. Egentlig får den vel de eksisterende Land Rover modellene til å se helt parkert ut, og de linjene som kjennetegner Mercedes, BMW’er og store japanere i dette segmentet blir svært urolige i forhold til den mer skulpturelle formen Geoff Upex og hans folk har kommet frem til her. Men hvorfor de har laget en dør som til de grader er ubrukelig i terrenget kan man spørre om. Den er hengslet i forkant, men en egen arm ved det øvre festet gjør at døren også åpner oppover samtidig som den svinger utover. Show biz. Og hvorfor de forteller oss at Land Rover vil lage historie i dag (da mener de 5. januar) ved å presentere selskapets første konsept show car. De kalte da vitterlig den Defender 90-baserte SVX-modellen (designet av Martin Buffer, den gang 28 år, hadde jobbet hos Land Rover i 4 år den gang) på Frankfurt i 1999 for et konsept. Judge Dregg bilene (Hollywoods fremtidstaxier fra 2001) var da vitterlig også konsepter, og så vidt jeg husker kalte de også Tomb Raider bilen til Lara Croft for et concept.
Men glem det, spennende at også Land Rover orienterer seg mot en ny tidsepoke. Det var tross alt de som oppfant denne type biler.
|