img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ny Mustang - etter 25 år
Ny Corvette til Detroit er en sensasjon. Men den avløser en som tross alt bare er åtte år gammel. Tenk da på NY Mustang. Den avløser en som kom da Jimmy Carter fremdeles var president – i 1979. Det er da virkelig en nyhet!

Vi så antydninger til den nye på Detroit-utstillingen for et år siden. Da dukket det opp en serie konseptbiler som så ut som genmodifiserte utgaver av den opprinnelige – USAs originale pony-bil. Nå er produksjonsmodellen her, og siden vi skriver januar 2004 er det logisk nok som 2005-modell den presenteres.

Med seks-sylindret motor og stiv bakaksel, akkurat som originalen, ”fordi det er slik markedet ønsker det” sier Frods produktplanleggere. Saken er vel heller den at med den base spek-pakken kan prisen holdes under 20.000 dollars, og mange nok ikke-entusiaster vil kjøpe den til at Ford får betalt regningen og kan boltre seg med noen aldeles ville modeller i det øverste sjiktet.

Nå er det ikke i seg selv noe galt i stiv bakaksel og andre trad-spesifikasjoner. Den amerikanske trimme-scenen er enorm og det den først og fremst går for er enkle, pålitelige konstruksjoner. Ikke noen spaghetti-finurligheter a la Lamborghini her takk. Det er heller ikke noe galt med den 4 liter store V6 motoren. De 202 hestene avleveres sømløst og udramatisk, og enten du velger automat eller manuell – begge er fem trinns, får du en harmonisk drivlinje med et dreiemoment solid over den gamle 90 graders 3,8 literen.

V8 motoren er en utvikling av den gamle GT-maskinen, fremdeles på 4,6 liter, men nå har den krysset den magiske 300 hesters grensen. Elektronisk gasskontroll og variable ventiltider tilhører nyheten i den avdelingen. Samme utvalg transmisjoner.

På toppen av dette venter vi en rekke spesialmodeller, med en vill Cobra-utgave (nå som Carroll Shelby er på plass igjen, på toppen).

Stiv bakaksel kan høres i forgårs ut, men chassiset er helt up to date, Panhard-stag og tre lenkarmer holder bakakselen på plass, foran er det en presis McPherson. ”Kjøreegenskaper i verdensklasse” sier Ford (men prøvekjøring skjer ikke før til sommeren). Skiver rund baut med solide mål på de ventilerte, foran. Traksjonskontroll som kan deaktiveres er også med sammen med en bråta interne sikkerhets-installasjoner. Fords vekt-følsomme Dual Front Personal Safety System for eksempel – det høres corny ut, men er et av de første resultatene av Volvos sikkerhetskompetanse som filtrer ned til de andre i gruppen.

Men det viktigste er selvfølgelig skallet. Silhuetten er ren Mustang slik den var da den ble født. Lang front, kort hekk, tett kupe, muskler hele veien. Tre delte baklys, runde frontlykter, C-formet scoop på sidene og en grill som heller solid forover med en ”flyvende” pony i midten, det er nok slik Mustang-elskere vil ha det. Hvis det finnes flere av dem, for det er vel ikke mange tilbake som husker den gamle. De fleste er vel ødelagt av Mustang II fra slutten av sytti-årene, eller den siste 1994-2004-generasjonen. Men det er ikke viktig om folk fatter retro-touchen. Bilen står bra for seg selv den, den er vel kanskje den mest vellykkede nye som er kommet fra J. Mays siden han overtok som Fords designsjef.

Interiøret er nesten enda bedre. Twin-cockpit følelse foran, men et solid baksete der en øket akselavstand faktisk gjør det mulig å sitte behagelig, og – som Fords folk antyder – ”siden dette er en bil vi regner med vil appellere til ungdommen, kan det jo være at våre nye kunder finner ut at baksetet kan brukes til det deres foreldre i sin tid brukte baksetet til”. Det får være grenser for nostalgi, men et 1000 W Shaker-system kan eventuelt hjelpe deg med å holde takten.

Bilen kommer til kundene etter sommerferien, den skal bygges i Flat Rock-fabrikken i Michigan, side om side med Mazda6 forresten, og i første omgang er det bare coupé-utgaven som skal selges. Heller ikke blir Cabrioleten vist i Detroit i år, det ser ut som om planen er at den skal presenteres rett før lanseringen for publikum. Og siden den åpne ventes å komme seks til åtte måneder etter coupéen, må vi kanskje vente til neste års Detroit før vi møter den..

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer