Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Solstice: Bob Lutz-babyen lever! Da Bob Lutz kom tilbake til GM for noen år siden, og han så seg om, ble han lettere bekymret. Detroit-utstillingen om et halvt år og masse tråk-biler. Så på hans anmodning slengte designerne sammen en basic roadster på fem måneder. Solstice ble Best in Show 2002. Nå er den produksjonsklar. |
||||||||||||||||
--Det er den morsomste jobben han har gjort, fortalte Franz von Holtzhausen oss da han beskrev hvordan Lutz rett etter sin ankomst i september 2001 ba dem sette i gang med noe som kunne lage bølger i Detroit. Han skisset oppskriften sin – forbausende lik den Fiesta-baserte roadsteren han tegnet for oss bak på spisekartet på Hotell Ernst i Köln for 20 år siden, da han var geni hos Ford. Den mannen glemmer ikke gamle idealer.
Von Holtzhausen jobbet ved GM-sentret i California da ønskejobben dalte ned i fanget. Han fikk med seg Vicki Vlachkis på interiør-siden. Hun er også meget god, det er hun som gjorde interiøret på fjorårets Chevrolet SS. Nå kommer en nesten produksjonsklar Pontiac Solstice til å være utstilt i Cobo Hall. Det blir den første bilen bygget på GMs nye Kappa arkitektur, som blant annet staves bakhjulsdrevet og hydroformede sidevanger (les: fleksibel produksjon). Bob Lutz insisterte på at drømmebilen skulle være produksjonsmulig, innefor 20.000 dollars grensen, og med det han kaller ”troverdige sports-egenskaper”. Og den mannen vet hva han snakker om når han sier kjøreegenskaper. For å få prisen ned under smertegrensen kommer bilen til å låne fra GMs delelager rundt i verden. Bilen i Detroit har en flat Subaru motor, men i produksjonsutgaven vil den få en 170 hesters 2,4 liters Ecotec-firer, ikke helt ukjent i Opel-sammenheng, koblet til en Aisin fem trinns manuell kasse. 18 tommers hjul forteller at den mener alvor i svinger, en enkelt stoff-topp forteller at det er et klart element av hår-på-brøstet her. Slik bilen fremstår nå er det ikke dramatisk ulik konseptbilen fra 2002. Den er bare ikke like lav og glatt, det har skjedd litt for å få alle de mekaniske delene på plass. Men i motsetning til Audis TT som beholdt det utvendige, men fikk konseptets interiør helt spolert da bilen kom i produksjon, har Vicki Vlachkis og hennes kolleger fått boltre seg enda mer hva interiøret angår. GM har lenge sagt at interiørkvalitetsoppgradering er en av selskapets høyeste prioriteter. Her finner man et interiør-miljø som er enestående i forbindelse med GMs enklere modeller, og som ikke ville gjort skam på en tysker til tre ganger prisen.
Bilen vil komme i produksjon neste år, og komme på gata som en 2006 modell. I Detroit-sammenheng er dette utrolig raskt. Men den blir ikke alene. Vi venter flere sportslige GM-varianter på årets Detroit-utstillinger basert på Kappa-arkitekturen, for eksempel både Nomad og Curve, som du snart kan møte her på BilNorge.
|