Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Saturn med stil - mange stiler Saturn er ikke lenger GMs vidunderbarn. Merket har stagnert, banal design må ta en del av skylden. Det hjalp litt da de fikk sin nye VUE crossover. Og dersom konseptbilen Curve viser hva vi har i vente, kan Saturn igjen bli noe av det hotteste. |
||||||||||||||||
Slik denne bilen ser ut (på bilder) ville den garantert være velkommen på de velmanikurerte plenene på Concours d’Elegance på Pebble Beach. Ikke vet jeg hvor mange biler Shuichi Yamashita har sett på, kanskje han ikke har sett på noen, kanskje denne designen bare har plumpet rett ut av hodet hans.
Men det første jeg tenkte på var nydelige franske karosserier på 30-årenes Talboter paret med litt av Bugatti Veyron-fronten og Smart Roadster profil. Men kjenner jeg Yamashita rett er han vel mest inspirert av skissene til sin gamle sjef og mester: Michael Mauer. Det var nemlig denne unge japaneren som var ansvarlig for interiøret i SAABs mesterlige 9-3 X (Detroit 2002). Tenk hvis dette hadde blitt SAABs nye i stedet for Subaru-utgaven. Da hadde jeg fortsatt tatt SAAB på alvor. ”Dette er et virkelig signal på at nå tar vi Saturn på alvor” sier Anne Asensio – akkurat nå er hun designoverhode for Advanced Vehicles. Her er det enorme hjul som nesten overvelder resten av budskapet. Tøffe skjermantydninger pakket tett rundt hjulene. En front som er såpass macho som man kan tillate seg. En taklinje som er så choppa at vi har helt klare hot rod-hentydninger her. Samtidig som man skal være ganske myk for å kunne skli inn bak rattet – og dermed er i hvert fall målgruppen definert. Interiøret er like coolt, børstet aluminium, lyse tresorter og skinn som er alt annet enn svart kombinert i nydelige, lange kurver som sklir over i hverandre. Luftig preg, understreket av alt glasset som brukes i taket. Også denne bilen er bygget på en Kappa plattform, og bruker samme drivlinje som Saturn ION Red Line. 2,2 liters kompressormatet Ecotec firer med fem trinns manuell fra Getrag. Så vidt jeg husker fra i sommer gikk det meget kompetent.
Spør franske Anne Asensio om produksjonsmuligheter. ”Vi har ingen produksjonsforpliktelser her” sier hun, ”men det er jo opplagt at dersom du satte denne på veien i Europa ville den virkelig merkes”. Underforstått: akkurat som med den opprinnelige Solstice vil man nøye overvåke publikums reaksjon på denne.
|