Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota snart nummer to? Toyota er på full fart til å overta den amerikanske annenplassen fra Ford. Og det skjer ikke bare fordi de er innmari gode på Camry-type tråkbiler. De gjør det fordi de kjører fullt angrep på alle fronter. En ny SUV og ny StorTruck i Detroit viser hvordan. Begge med hybrid drivlinje for sikkerhets skyld. |
||||||||||||||||
I fjor solgte Toyota såvidt over 2 millioner biler i USA. Nå snakker de om å øke produksjonskapasiteten i området – foreløpige planer forteller at de skal ha kapasitet til å fremstille 1,66 millioner biler der i 2006. Dersom Toyota skal holde løftet om at alle biler de selger der skal ha et snitt på 65% lokalt innhold antyder det at 2,5 millioner Toyotaer skal bli solgt der om tre år.
Men det er jo ikke bare at de har produksjonskapasitet og salgsresultater som snart gjør at de bare har GM foran seg i volum (for bokholdere har Toyota vært nummer en i mange år alt), det er jo også det at mens de store amerikanerne lover oss hybridløsninger en gang i femtiden, byr Toyota på det nå. Alle konseptbilene de viser i Detroit er svært grønne hybrider. Dessuten forteller de at nå vil hele 30 prosent av Prius-kapasiteten bli solgt i USA. Det vil si nesten 50.000 biler. En dråpe i et 16 millioners bilers hav selvfølgelig, men igjen viser japanerne at de ikke lenger er de sleipe kopistene, men at de er virkelige spydspisser.
Hybrid Våren 2006 skal den være i salg, og sannsynligvis med konvensjonell drivlinje i starten. Men på utstillingen i Detroit sa Toyotas folk at ”denne bilen er en mulig plattform for et V8 hybrid system. Vi har dyptgående undersøkelser om at dette er en mulig forretningsplan”. Ikke om det er mulig, for det vet alle at det er, men om det også er forretningsmessig fornuftig. Pragmatikere disse japanerne. Slik utstillingsbilen er utformet blir det sagt ganske løst at den har en bensindrevet V8motor og et supplement av elektriske motorer. Sammen skal dette gi økonomi og utslipp som fra en V6 motor. Dette er en stor bil, mer enn seks meter lang, stor kabin med bakhengslete bakdører og full 4x4 konfigurasjon. Karosseriet forteller masse om mange krefter, akkurat som det tekniske er karosseriet også designet i Toyotas amerikanske tekniske senter, så her er det amerikansk jern hele veien.
Det er ikke usannsynlig at denne også blir hetende Tundra. Toyota har jo klart å gjøre Land Cruiser forvirringen komplett ved å kalle store og små, tunge og ikke fult så tunge, for akkurat det samme.
|