Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
G6 - Pontiacs tilbakekomst? Det er ganske interessant at midt oppi alle konseptbilene er årets Detroit på mange måter litt tilbake til personbilen. Den gamle sedanen. Vi har allerede presentert deg for Fords 500, Chryslers innslag har du snart på BilNorge, of fra GM var det ikke noen Chevrolet som ble mainstream, men derimot en Pontiac! |
||||||||||||||||
Pontiac fikk mye av oppmerksomheten i Detroit i år. Først og fremst på grunn av Solstice, men 20.000 biler pr. år er jo knapt nok tilstrekkelig til å øke bevisstheten rundt merket hos andre enn oss skrudde fans. Et GTO som opprinnelig kommer fra Australia er også interessant nok, men igjen fyller den knapt en fraksjon av en nisje.
Når vi snakker den nye G6 derimot, er det et noe annet volum vi beveger oss mot. Bilen med det underlige navnet skal erstatte den aldrende Grand Am og da snakker vi 200.000 pluss. I 2000 gikk det 215.000 Grand Ams, i fjor ble det så vidt over 150.000. Selv om den er bygget på Chevrolet Malibu-plattform (les: Opel Vectra/SAAB 9-3 – så den delen kan det ikke være meget galt med) er det en helt annen bil. Brian Nesbitt – som ble kjøpt fra Chrysler etter suksessen han hadde med PT Cruiser – har skapt her. Frontruta langt fremme, lavere taklinje og et helt klart kupé-preg viser en bil som ser ut som den er solid plantet mot jorden, samtidig som den gir inntrykk av at jommen kan den bevege seg, ja.
Jordnær I starten blir det en standard-utgave med 3,5 liter, V6 på 200 hester, og en GTP-utgave med 240 hester fra 3,9 liter i samme fasong. Motoren vil være ny når bilen kommer i produksjon. Spesifikasjonene forteller at Grand Am har vokst opp, den utgående modellen toppet 140 hester, og selv en 2,4 liters firer som kommer høsten 2006 får 30 hester mer.
Det skjer andre endringer hos Pontiac i dette året også, men det er først og fremst G6 som skal sørge for å snu trenden. I fjor var Pontiac-salget nesten 10 prosent under 2002-volumet.
|