Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scion som konservativ! Den største overraskelsen med Scion tC Sport Coupé som debuterte i Detroit var at den ikke var overraskende. Funky, sær, annerledes, eksentrisk – det er egenskaper vi har tillagt designen på Scion-modellene. Så kommer de med den tredje modellen som ikke er oppsiktsvekkende i det hele tatt. |
||||||||||||||||
xA og xB – de to første Scion-modellene på markedet, er særpreget. Du er liksom ikke i tvil om at dette er noe annet når du ser dem. Den tredje modellen i serien, tC ser mer ut som en gammel BMW 3-serie enn et avant garde japansk fashion produkt.
Men nå sier Scions folk, som markedsførte de to første til Californias hippe ungdom, at de tror at Californias hippe ungdommer er så komfortable med den tradisjonelle europeiske sportsbil-stylingen at de vil trekkes til denne bilen som innsekter til et fluepapir. Er det bare jeg som ikke skjønner logikken?
Made in Japan Noen annerledes detaljer har selvfølgelig denne modellen også – den er jo tross alt ment for Baby Boom generasjonen. Glasstak som kan trekkes helt ned i bagasjerommet for eksempel, eller bakseterygger som kan slås ned til 45 grader. Bilen skal konkurrere med Jetta og Civic (coupé regner jeg med) og Focus hatchback, og man regner med at denne vil utgjøre ca. 40% av det totale Scion-volumet. Den vil komme på markedet i juni, samtidig som xA og xB – som til nå bare har vært solgt i California, også får en USA-total salgsorganisasjon.
Man tror på 100.000 Scioner i år. I fjor ble det solgt nesten 11.000 av de to utgavene i California. Ikke mange kanskje, men nesten 10 prosent over planen. Det ser ut som om Toyota får til dette også.
|